Susanne Abbuehl

Het aantal Nederlandse jazz-zangeressen dat de afgelopen jaren de weg van conservatorium naar podium heeft bewandeld is enorm. De meesten hadden het net niet, een enkele sprong er uit. Susanne Abbuehl behoort tot de laatste categorie. Ze werd dan ook opgemerkt door de muziekindustrie en staat nu te boek als de eerste Nederlander met een contract bij het Duitse kwaliteitslabel ECM. En naar haar debuutalbum April te oordelen is ze daar prima op haar plek. De sobere aankleding van April, vol stiltes en zonder bas, sluit naadloos aan bij het zorgvuldig gecultiveerde, kale geluid van ECM.

Abbuehls stem vult de ruimte met gemak. Hoewel ze zelden boven het fluisterniveau lijkt uit te komen en haar voordracht soms wat onderkoeld is, heeft ze een ongelooflijke présence. Door te kiezen voor muziek van onder andere Carla Bley en poëzie van E.E. Cummings geeft ze ook nog blijk van goede smaak. Maar dit alles zou niet genoeg zijn geweest als ze niet blindelings kon vertrouwen op het ondersteunende trio van Wolfert Brederode. Het drietal ziet af van solo's en weegt iedere noot op een gouden schaaltje waardoor April een opmerkelijk bedachtzaam en fraai geproportioneerd debuut is geworden.

Susanne Abbuehl: April (ECM, 1766 013 999-2) Distr Universal.