Schiphol staakt bouwprojecten

Schiphol heeft enkele bouwprojecten op en rond de luchthaven stopgezet. Volgens de directie is dit het gevolg van het dalende aantal passagiers.

Schiphol wijt de dalende reizigersaantallen aan de gevolgen van de terroristische aanslagen op 11 september. Behalve de aanslagen in New York en Washington is ook de lagere economische groei in de westerse landen de oorzaak van de daling van het aantal passagiers. Schiphol hoopt dit jaar op 38 miljoen reizigers uit te komen, vergeleken met 39,6 miljoen in 2000

Schiphol heeft besloten de bouw van de nieuw J-pier, een railverbinding naar deze pier en de uitbreiding van de West Terminal stop te zetten. ,,De projecten zijn tijdelijk stopgezet. We blijven de cijfers van het passagiers- en vrachtvervoer nauwgezet volgen en als de situatie het toelaat zullen de projecten weer worden opgestart'', aldus een woordvoerster. De verwachting is dat de stop maanden zal duren.

Het aantal reizigers daalde na de aanslagen in de Verenigde Staten met 10 procent terwijl het in de eerste dagen van die maand nog met 4 procent toenam. De daling over de hele maand kwam uit op 5 procent vergeleken met vorig jaar. De afname was vooral te merken op de routes van en naar de Verenigde Staten en het Midden Oosten. Het vrachtvervoer nam in september af met 9 procent.

Over de eerste negen maanden van 2001 nam het aantal passagiers nog toe met 2,5 procent, maar de groei is sterk minder dan de 8 procent die vorig jaar in dezelfde periode werd gehaald.

Het aantal vluchten dat de luchthaven verwerkte steeg met 1,5 procent in de eerste negen maanden, er zaten echter minder mensen in de vliegtuigen. Ook hebben veel vliegmaatschappijen na 11 september het mes gezet in het aantal vluchten, waaronder KLM dat Schiphol als thuisbasis gebruikt. Het is volgens de luchthaven aannemelijk dat het aantal vluchten komende maanden verder zal dalen, en hetzelfde geldt voor het aantal passagiers.

Schiphol had eerder dit jaar al gezegd dat de meeste projecten pas in 2004 in plaats van 2003 klaar zouden zijn vanwege de lagere economische groei. De bouw van de omstreden vijfde start- en landingsbaan en de verbeteringen van het bagagesysteem en de veiligheid, gaan onverminderd door.

Het is de tweede tegenslag in korte tijd voor Schiphol. Eerder werd de luchthaven onaangenaam verrast door vraagtekens van kabinetsleden bij de privatisering van Schiphol.