REACTIES

De reacties op Profiels oproep aan studenten om te schrijven over hun passies, waren op zijn zachtst gezegd uiteenlopend. Sommige briefschrijvers moesten vaststellen dat het hun ontbrak aan een echte passie. Anderen hadden er vele. Een enkeling richtte zich vooral op de vraag wat passie nu eigenlijk is. Een greep uit de reacties:

,,In de bibliotheek ontstond mijn passie voor vliegtuigen. Elk boek daarover verslindend, kwam ik er achter dat de kast ernaast boeken had over dinosaurussen, daar tegenover over schepen, de kast er achter weer over geloven. Mijn passie veranderde dus keer op keer. Op een gegeven moment kwamen daar de Egyptenaren, Grieken en Romeinen bij.''

,,Als ik aan passie denk, denk ik aan een bepaald gevoel. Een gevoel dat voortkomt uit energie die door je heen stroomt.''

,,Een passie in het bijzonder heb ik niet. Ik vind alles wel interessant.''

,,Ik ben geobsedeerd door de muziek van The Grateful Dead, schreef ik aan een vriendin. Nee, schreef ze terug, het is geen obsessie, het is gewoon je passie.''

,,Uw oproep heeft ervoor gezorgd dat ik flink met mijn neus op de feiten werd gedrukt. Welke passie heb ik in hemelsnaam? Zou muziek mijn passie zijn? Een passie is naar mijn mening een interesse waar alles voor moet wijken. Dat is in mijn geval niet zo met muziek, en niet met mijn hobby's schrijven en dansen. Dat is schrikken. Is mijn leven echt zo saai, spookt het door mijn hoofd.''

,,Mijn deeltijdstudie kunstgeschiedenis is mijn passie. Een verslavende honger naar kennis, een passie om te schrijven over kunst voor studiepunten. Het houdt niet op. Avond aan avond, jaar in jaar uit, ben ik eeuwig gedoemd te studeren en te schrijven. Nooit is het genoeg en het gaat maar door. Mijn gezin heeft veel te lijden. Het huis raakt vuil, het eten is niet veel soeps. Man en zonen vermageren. Zij berusten in stilte. De bleke smoeltjes knagen aan mijn schuldgevoel. Helpt u mij bij het kanaliseren van deze passie?''

,,Ik heb zo veel passies dat ik er doodmoe van word: muziek, mijn studie geschiedenis, het studentenleven, het Amsterdamse uitgaansleven. Eigenlijk zou je het beter zo kunnen zeggen: passie is mijn passie!''

,,Wat is passie? Ik denk dat `drijfveer' een goed synoniem is: dat wat een mens doet leven en waardoor zijn ogen gaan schitteren.''

,,Mijn passie omvat: het in kaart brengen van de structuur van de absolute ruimte.''

,,Mensen doen vreemde dingen uit hartstocht. Mijn partner is een half jaar geleden verhuisd naar Schotland uit passie voor zijn baan als piloot en ik ben, uit passie voor mijn partner, mee verhuisd. Passie is aanstekelijk. Als mijn partner over vliegen praat, krijg je onmiddellijk zin ook te gaan vliegen.''

,,Reizen is mijn passie. Peru, Cuba, Nieuw Zeeland staan hoog op het verlanglijstje. Net als Rotterdam.''