Ilse kan `goed nieuws' melden over internet

Met een investering in een nieuwe zoekmachine hoopt internetuitgever Ilse zijn dominantie in Nederland te versterken en volgend jaar uit de verliezen te zijn. Strategische partners zijn welkom.

Het aantal verliezers van de internethype neemt nog dagelijks toe. Deze week moest een van Roel Piepers investeringen, de content syndicator (inhoud-doorverkoper) YourNews, melden dat de 40 miljoen gulden startkapitaal bijna op is en er surseance is aangevraagd.

Maar er zijn ook winnaars met `goed nieuws'. Zo durfde internetuitgever Ilse Media, de eigenaar van populaire websites als Startpagina en Ilse, gisteren te voorspellen dat het bedrijf volgend jaar uit de verliezen is. ,,In 2002 zijn we cash-positief'', zei de nieuwe directeur Paul Molenaar van Ilse Media gisteren bij de presentatie van een nieuwe zoekmachine van Ilse. Hij doelt daarmee op de cash-winst, waarbij een groot aantal kosten (afschrijvingen, bijzondere posten) niet meetellen.

De optimistische prognoses zijn gebaseerd op een bezuiniging, waardoor zeven mensen hun baan verliezen en er zo'n honderd medewerkers overblijven voor 85 fulltime banen. En op de onverwachte belangstelling van een aantal traditionele adverteerders als de Staatsloterij, Rabobank en Beiersdorf (Nivea) voor het medium internet. De advertentie-inkomsten voor de eerste zes maanden van dit jaar waren dramatisch slecht vergeleken met vorig jaar, maar sinds juli is het aantal nieuwe advertentie-opdrachten fors toegenomen. Voor dit jaar mikt Molenaar nu op een omzet van 25 miljoen gulden.

Het succes van Ilse Media is waarschijnlijk gebaseerd op de dominantie van de vier belangrijkste domeinen. Onderzoek uit de VS leert dat de tien grootste websites daar meer dan driekwart van alle reclame-inkomsten naar zich toe hebben getrokken. In recente cijfers van het Nederlandse onderzoekbureau Multiscope zijn het `bereik' en het aantal bezoekers van de Startpagina en van de dochterpagina's (pagina.nl) voor het eerst apart gemeten. Daardoor heeft Ilse Media op de lijst met populairste sites van Nederland nu de plaatsen één, twee, drie èn acht in handen. Meer dan 60 procent van alle internetgebruikers in Nederland komt ten minste één keer per maand op een van de 2.113 verschillende dochterpagina's van Startpagina. Ruim 50 procent komt op Startpagina en Ilse, meer dan een kwart op de nieuwssite nu.nl. Om die dominantie te verdedigen presenteerde Ilse gisteren een vernieuwde zoekmachine na klachten van gebruikers over een te groot aantal oninteressante websites in de lijst met zoekresultaten. Volgens Ilse was de oorzaak zogenoemde `spam' (vervuiling). Eigenaren van websites weten inmiddels welke criteria de zoekmachine van Ilse hanteert en kunnen die dan ook manipuleren om hoger in de lijst te komen. Dat kan nu niet meer omdat Ilse voortaan hoge prioriteit gaat geven aan websites die zijn bekeken door mensen en niet alleen bezocht door computers. De basis bestaat voortaan uit de 400.000 pagina's die zijn verzameld door de beheerders van dochterpagina's die doorklikmogelijkheden hebben verzameld over onderwerpen als `gratis sms' of `bijen'. En uit de 60.000 websites die zijn geselecteerd door de redacteuren van de Ilse Internet Gids. Volgens Ilse heeft de eigen zoekmachine een marktaandeel van 43 procent, en hebben de drie belangrijkste concurrenten Google, Vindex en AltaVista ieder een aandeel van rond 10 procent.

De komende maanden gaat Ilse Media onder meer experimenteren met nieuwe betaalde diensten. ,,Maar dat is een onzeker pad'', zei Molenaar. Daarbij zijn nieuwe strategische partners welkom. Ilse is voor 58,7 procent van de Finse uitgever Sanoma, die dat belang samen met Libelle en Margriet overnam van uitgever VNU. Binnenkort komt, met het oog op elektronische postbezorging, daar het postconcern TPG bij. TPG neemt het belang van 12 procent over dat nu nog in handen is van investeerders Newconomy en Gilde. ,,En er is nog ruimte voor andere strategische partners'', zei Pim de Wit van Sanoma.