Audi A4 Avant

Rudie Carell is er ook. Gehuld in een waarlijk meesterlijke vermomming: de zomerse schildersoutfit van Toulouse Lautrec. Hij wordt geacht anoniem op vakantie te zijn, maar iedereen móet wel naar deze raadselachtige figuur kijken, die wat verdwaasd tussen de in hoogglans gepoetste auto's schuifelt. Die ditmaal juist op die plekken staan waar anders de balletjes in de putjes rollen.

Waarom niet omwille van het effect het nieuwste model getoond in een veel ruigere omgeving? Op een vuilnisbelt bijvoorbeeld, met een ruige rotspartij als achtergrond of temidden van een stoffige tankslag. Maar nee, weer een golfveld met keurig geschoren gazons en bomen die zo uit de makelaarsfolder zijn gesprongen. Het achterliggende kasteel heeft een onduidelijke oorsprong en lijkt via een postorderbedrijf te zijn besteld: doet u maar iets gotisch, barok en wat Jugendstil en blus het geheel af in Toscaanse aardkleuren. Voilà, dit is dus de plek waar de laatste versie van de Audi A4 Avant wordt gepresenteerd.

Instappen en wegwezen zal niet gaan, eerst is er nog een persconferentie waar de pluspunten van het model breedvoerig zullen worden uitgemeten. Het lijkt wel een Noord-Koreaans partijcongres of een bijeenkomst van Herbalife of Tupperware.

De top van Audi is aanwezig, tekeningen en grafieken zoeven metersgroot over het projectiescherm. De doelgroep van de Edelcombi is volgens hun onderzoekbureaus actief, jong, zelfbewust en assertief. 13 procent is van vrouwelijke kunne, de gemiddelde leeftijd is 44 jaar en 68 procent heeft meer dan één auto. En koopt deze auto voornamelijk om het design en heeft een gemiddeld maandinkomen van 16.000 mark.

Herkent u zich in deze omschrijving en geeft u ook zoveel uit voor uw lievelingetje? En heeft u ook zo'n last van die anonieme telefonische enquêteurs die u impertinente vragen stellen op de meest onmogelijke uren?

De drie hoofdrolspelers in de duurdere combiklasse zijn Audi, Mercedes en BMW en ze staan respectievelijk voor trendbewust, conservatief en sportief. Waarschijnlijk hebben ze onderling en in het grootste geheim afgesproken om tot in lengte van dagen hun modellen die lucratieve uitstraling te geven. De in strak grijs gestoken Audi-directie is zeer verguld met het ontwerp, maar ik kan er vooralsnog niet meer in zien dan een strijkboutbewerking van het vorige model. Rond begint langzamerhand uit te raken en scherpe lijnen zijn weer toegestaan. De billen van de Avant zijn ietwat omhooggetrokken en aan de neus zijn cosmetische correcties aangebracht. Een mooie auto, zeker, maar een toppunt van vernieuwend design, welnee.

Waarom koopt iemand eigenlijk een combi? Het verschil in laadruimte rechtvaardigt niet de forse meerprijs en fraaier worden ze er meestal ook al niet op. Het is waarschijnlijk hetzelfde als met die rugzakjes waarmee trendy dertigers en veertigers zich uitdossen en zo anderen en vooral zichzelf het idee geven dat de wereld en haar avonturen nog wagenwijd voor ze openstaan. De doelgroep van de Avant zijn artsen, advocaten en accountants en zoals u waarschijnlijk al wist: de hel is een permanent feestje van accountants.

Eindelijk rijden. Dat wordt gedaan in het voormalige Oost-Duitsland. Ik besluit richting Rostock aan de Oostzee te gaan. Een paar honderd kilometer heen en terug over golvende Autobahn en slingerende binnenwegen. De wagen is stil en snel en prima afgewerkt. Met gepolitoerd houtfineer en mat aluminium, perfect zittende leren stoelen en een volksstam van VAG-onderdelen die ook te vinden zijn in Volkswagen, Seat en Skoda. Wordt het niet eens tijd dat de VAG-Gruppe zijn verschillende merken per kilo gaat prijzen?

De state of the art-radio geeft aan dat ik luister naar de zender Mecklenburg-Vorpommern, buiten wordt paling verkocht en er is geen reclamebord te zien. Na een interview met Hermann fon Veeen volgt Freddy Quinn met mijn favoriete Schlager: Junge, komm bald wieder, bald wieder nach Haus... Dat wordt bevestigd door de dwingende stem van het navigatiesysteem die meldt dat ik am Endziel ben.

De haven van Rostock ziet er verwaarloosd uit. Twee Chinese zeelui kijken me verbaasd na als ik wat slalomoefeningen doe tussen de uitgeladen rijstbalen. Het centrum van de stad is hier en daar opgeschilderd in dezelfde kleuren als het kasteel en wordt omsingeld door de obligate bedrijfsterreinen.

Zowel op heen- en terugweg kijkt er amper iemand om naar het nieuwe en nog niet op de openbare weg verschenen product van Audi. Wat mijn stelling bevestigt: het is een keurige en enigszins anonieme, vernieuwde versie van de vorige A4.