Wie is waar

Het is een turbulent jaar geweest voor Michiel Hiemstra (45). Hij was tot zes maanden geleden directielid van de publieke veilingsite Spott. Maar de drie aandeelhouders, de uitgeverijen VNU, PCM en tv-concern HMG, trokken binnen een jaar, in juli, de stekker uit de onderneming. Sterker, de BV in oprichting werd nooit een echte BV. ,,We kregen niet de kans om er echt wat van te maken. Daar ben ik wel teleurgesteld over'', zegt Hiemstra. Met name VNU (voorheen Libelle, Margriet) had volgens Hiemstra ,,een andere agenda''. ,,VNU had al besloten dat ze uit de consumentenmarkt wilden stappen. En toen zaten ze nog met een aandeel in Spott.'' Het televisie-programma Spott, met Viola Holt, is zelfs na twee maanden van de televisie gehaald. Hiemstra heeft een korte sabbatical genomen en is er nu weer klaar voor. Via een headhunter vond hij de baan van directeur van SRM, een instituut dat les geeft aan marketingexperts in het bedrijfsleven. Hiemstra was zeven jaar marketingdirecteur van McDonald's Nederland.

Het was het afgelopen jaar net rustig geworden bij Landwell, de jonge juridische poot van PriceWaterhouseCoopers. Het nieuwe kantoor groeide in Nederland gestaag tot zo'n 160 juridische medewerkers, uit het niets, en jonge advocaten vertrokken niet meer onmiddellijk zodra ze een aanbieding ergens anders kregen. Maar nu vertrekt een van de belangrijkste partners, Rob Faasen (ondernemingsrecht). Hij gaat de ondernemingsrechtpraktijk van concurrent Steins Bisschop leiden, ook een jong juridisch kantoor, verbonden aan het accountantskantoor KPMG. De reden, zegt Faasen, is dat Steins Bisschop ,,een betere visie heeft op hoe je een nieuw kantoor invecht in een markt vol traditionele, gevestigde kantoren. Ze zijn bereid er meer in te investeren dan Landwell. Bij Landwell wordt winst belangrijker gevonden dan de investering in het verwerven van een plek in de markt en de opleiding van advocaten.'' Niet iedereen is overtuigd van de visie van Steins Bisschop; een van de oprichters, Henk Vreeman, is onlangs met een team advocaten na 2,5 jaar vertrokken naar het kleine advocatenkantoor Spigthoff.

Ronald-Jan Heijn, oud-tophockeyer en oprichter van het ten onder gegane spirituele centrum Oibibio, bouwt weer aan een nieuwe onderneming. Zijn winkel met spirituele boeken en muziek op de Amsterdamse Zeedijk heeft hij na een jaar gesloten; Heijn stort zich op het geven van lezingen over ,,cultuurveranderingen'', het schrijven van een wekelijkse column voor een krant en het optreden als adviseur. ,,Managers hebben steeds vaker behoefte aan een sparringpartner. Iemand om mee te praten. Ook is er een tendens dat teams van bedrijven een dag op de hei zitten en dan graag naar iemand luisteren die al wat langer heeft nagedacht over cultuurveranderingen.'' In zijn columns zal Heijn beschrijven hoe `het spirituele' verband houdt met `het alledaagse'.

Karel Stigter (53) wordt in november directeur van de NAM en bestuurslid van Shell Nederland. Hij blijft op bekend terrein. Hij werkt al sinds het begin van zijn carrière bij Shell en de NAM. Bij Shell, voor 50 procent eigenaar van de NAM, werkte hij in Brunei, Londen en Gabon. De NAM had iets minder exotische standplaatsen. Daar was hij verantwoordelijk voor de ontwikkelingsplannen van het gasveld in Groningen en de laatste jaren werkzaam als technisch manager. Stigter heeft drie dochters, meldt het persbericht, naar Amerikaans gebruik.

Frederiek Weeda, personalia@nrc.nl