Lucratief afronden met de euro

Volgens de overheid wordt de euro niet misbruikt om prijzen op te drijven. Sommige winkeliers zien dit anders. ,,Natuurlijk ronden wij onze prijzen een beetje commercieel af''.

De 27-jarige Brigitte Engelen leunt verveeld tegen een rek vol sokken in de aanbieding bij de V&D. Na een dag winkelen maken koopjes haar niets meer uit. ,,Ik weet het zeker'', zegt ze opeens fel. ,,Iedereen gebruikt de invoering van de euro om nog snel even de prijzen te verhogen. Winkels, cafés, restaurants. Iedereen.''

Waar Engelen zo zeker over is, valt in het warenhuis in de Haagse binnenstad waar te nemen. Een beige mutsje voor 9 euro (19,83 gulden), een doos met 25 kopieerbare CD's voor 25 euro (55,09 gulden) en het boek Wijsheid van de wereldgodsdiensten in de aanbieding voor 9 euro (19,83 gulden).

Voor veel consumenten is dát voldoende bewijs: veel producten, sinds 1 juli officieel dubbelgeprijsd, zijn duurder geworden. En het afronden op een mooi euro-bedrag hielp daar mooi bij.

Vendex KBB, het moederconcern van V&D, kan niet ontkennen dat veel prijzen op 1 juli verhoogd zijn. ,,Er is sprake van prijsstijgingen. Maar dat is niet anders dan normaal.'' Want, zo zegt de woordvoerder van het bedrijf, ieder jaar worden de prijzen verhoogd.

De prijsverhoging heeft volgens het grootste detailhandelsconcern van Nederland dit jaar te maken met hogere inkoopprijzen, hogere transportkosten, hogere loonkosten en een verhoogd btw-tarief. ,,De schijn dat die verhoogde prijzen door de euro komen, neem je nooit weg.'' Daarbij komt dat winkeliers de voor de euro gemaakte kosten, doorberekenen aan de consumenten, zo weet Vendex KBB.

Vreemd genoeg beweren zowel het kabinet als het ministerie van Financiën het tegenovergestelde. Nee, stelde het kabinet begin 2000, er zou `voldoende waarborg komen tegen misbruik van de overgang naar de euro'. En nee, zegt de woordvoerder van het ministerie van Financiën nu, ,,wij hebben nog steeds geen aanwijzingen dat prijzen naar boven afgerond worden.''

Het zou ook gevaarlijk zijn voor 's lands financiën wanneer dat wel zou gebeuren. Inflatie dreigt anders.

Het Nationaal Forum voor de invoering van de euro kan niets tegen de prijsverhogingen doen. Winkeliers mogen zelf hun prijzen vaststellen, mits dat niet uit de hand loopt.

Volgens de Consumentenbond klagen haar leden vooral over prijsverhogingen. De organisatie zelf heeft volgens de woordvoerder ,,alleen in de horeca en in platenzaken een onverklaarbare prijsstijging van 5 à 10 procent aangetroffen''. In alle andere gevallen zou volgens de Consumentenbond slecht geïnformeerd personeel de zaak veel slecht doen: ,,Bij prijsveranderingen gaan consumenten altijd uit van het slechte. Wanneer winkelpersoneel zegt dat een nieuwe prijs `iets met de euro' te maken heeft, voedt dat het wantrouwen alleen maar.''

Vlakbij de V&D zit een vestiging van discount-kledingwinkel America Today. Aan de rekken hangen merkspijkerbroeken voor een mooi prijsje: 94,95. Slechts twee decimalen vóór de komma, dat lijkt mee te vallen. Onder het bedrag in euro's staat echter de prijs zoals die tot 1 januari nog geldt: 209,24 gulden. De broek is meteen een stuk minder aantrekkelijk.

,,Vorig jaar waren wij goedkoper, maar we hebben veel last gehad van de hogere dollar'', zegt de woordvoerder van America Today. Hij voegt daaraan toe: ,,En de prijzen zijn ook omhoog gegaan omdat wij onze prijzen in euro's natuurlijk wel een beetje commercieel afronden.''