De geschiedenis herhaalt zich bij Philips

Het is moeilijk te zeggen wat erger is: de jongste resultaten van Philips of het déjà vu-gevoel dat ze je geven. Het concern is opnieuw op het verkeerde been gezet door een conjuncturele inzinking. Philips is net de brand in zijn divisies voor halfgeleiders (chips) en mobiele telefoons aan het blussen, of de vlammen slaan over naar `niet-conjunctuurgevoelige' divisies. De marges van de lampendivisie zijn verdwenen. De divisie huishoudelijke apparaten en persoonlijke verzorging lijkt voor meer teleurstelling te gaan zorgen.

Je hoeft geen helderziende te zijn om het effect op de balans in te schatten. De `eenmalige' herstructureringslasten lopen op. Philips stelt vaak nieuwe bestuursleden aan bij het begin van een conjuncturele inzinking. Het wordt de nieuwe garde bijna nooit geweigerd schoon schip te maken. Dat is deze keer niet anders. Als gevolg daarvan heeft het aandeel flink terrein verloren. Het percentage geleend kapitaal is sinds eind vorig jaar alarmerend gestegen van 14 naar 35 procent van het totale bedrijfskapitaal. Philips heeft ook geleend om een overname te financieren. Het enige lichtpuntje is dat het niveau van de voorraden in verhouding tot de omzet gedaald is. Daardoor staat het concern er beter voor als er weer een conjuncturele opleving komt.

Maar wanneer is dat? Om die vraag draait het nu. Zoals gewoonlijk ziet Philips er niet duur uit op basis van een optelsom van de delen. Als je voor de diverse bedrijfsonderdelen een zo laag mogelijke omrekenfactor voor de koers in verhouding tot de omzet hanteert en een korting toepast op het aldus verkregen geheel, kom je uit op een bodemkoers van zo'n 25 euro per aandeel. Dat is ongeveer de huidige koers. Omdat het meeste slechte nieuws al verdisconteerd is, zal de koers niet veel verder dalen. Maar om hem weer te laten stijgen is wel een stimulans nodig, zoals een groei van de winst.

De kentering moet zoals gebruikelijk ingeluid worden door de divisie voor halfgeleiders. Philips suggereert dat het ergste hier achter de rug is. Beleggers moeten zich daar niet te veel bij voorstellen. In het traditioneel sterke vierde kwartaal is enige verbetering te verwachten. Maar belangrijker is hoe de vraag zich volgend jaar zal ontwikkelen.

Philips geeft toe dat het zicht op 2002 nevelig blijft. Wat wel al ontwaard kan worden, is niet prettig om te zien. De koers van Philips zal zeker opveren als de conjunctuur weer aantrekt, maar dat kan nog wel een kwartaal of twee duren. Tot die tijd is het aandeel weggegooid geld.

Onder redactie van Hugo Dixon. Voor meer commentaar: zie www.breakingviews.com. Vertaling Menno Grootveld