`Belparkeren', iedereen kan het verzinnen

Nieuw: Parkeren en dan betalen met de mobiele telefoon. Nog bijna nergens mogelijk. Maar er zijn al wel twee bedrijven druk mee.

Er is Schmit Parkeersystemen, ,,al veertien jaar de grootste aanbieder van parkeerproducten in het land''. En er is Parkline in Den Haag, een klein, vorig jaar speciaal voor `belparkeren' opgericht bedrijfje dat projecten heeft lopen in Groningen, Haarlem en Rotterdam. Schmit Parkeersystemen heeft nergens projecten lopen. Maar Schmit Parkeersystemen bezit een andere troef: het octrooi op belparkeren. Ronald van Leersum van Schmit Parkeersystemen: ,,Ik denk dat hun product binnen ons octrooi valt.'' Dit zou kunnen betekenen dat een rechter de activiteiten van Parkline op termijn verbiedt.

Belparkeren is het bij een parkeermeter mobiel bellen met een voice response systeem, dat in verbinding staat met een database. De database registreert parkeerzone en mobiel telefoonnummer. Controle is mogelijk doordat parkeerwachters de kaart achter de voorruit lezen met hulp van een scanner, die ook weer in verbinding staat met de database.

Van Leersum: ,,Wij kwamen een jaar of vier, vijf geleden op het idee. Een simpel idee, want het gaat in feite om het verbinden van bestaande technieken. Twee jaar geleden hebben we octrooi aangevraagd.'' Een proefproject in Nijmegen ,,liep goed'', maar is stopgezet wegens te hoge kosten.

Thomas Fogl van Parkline: ,,We kwamen een jaar geleden op dit idee. Het is een idee dat uitblinkt in eenvoud, want de componenten zijn bestaande zaken, die aan elkaar worden geknoopt. Ik wist niet dat Schmit bezig was in Nijmegen. En ik wist ook niks van die octrooi-aanvraag.'' Parkline bestudeert de juridische consequenties.

Van Leersum en Fogl zouden elkaar deze week gaan bellen.