Eurobeeld Jan Wolkers vol tientjes

Een metershoog glazen kunstwerk met tienduizend versnipperde tienguldenbiljetten erin van Jan Wolkers wordt vanmiddag onthuld in De Nederlandsche Bank in Amsterdam.

Het beeld is een geschenk van bankbiljettendrukkerij Joh. Enschedé, om de overgang van de gulden naar de euro te markeren.

Het eerste eurobiljet wordt dan ook symbolisch aangeboden aan de president van de Nederlandsche Bank, dr. A. Wellink, door de president-directeur van Joh. Enschedé, drs. J. Bruinstroop. ,,De Nederlandse bankbiljetten zijn het mooiste geld ter wereld'', zei Wolkers gisteren in De Nederlandsche Bank, waar hij de laatste hand aan zijn kunstwerk legde. ,,Daarom willen ze er ook af. Want als ik zo'n prachtig briefje van vijftig zie met die schitterende zonnebloem, of het watermerk-ijsvogeltje op het tientje bekijk, dan denk ik: dat is zo mooi, dat biljet hou ik nog even in mijn zak. Maar die eurobiljetten, dat is Habsburgs geld, met een soort operettedecor-pilaren erop, die ieder moment om kunnen vallen: dat is geld dat ik meteen uitgeef. Op die manier willen ze de economie stimuleren.'' Bovenaan de glazen zuil vol versnipperde tientjes bevinden zich brokken glas en blauwe eurotekens, E. Het kunstwerk van Wolkers in opgesteld in de hal van hoofdingang van De Nederlandsche Bank. ,,Alle mensen die straks hun guldens hier komen inwisselen voor euro's gaan er langs'', zegt de voorzitter van de kunstcommissie van De Nederlandsche Bank, A. Strengers: ,,Wij zijn heel blij met dit cadeau, daarom hebben we het ook zo'n prominente plaats gegeven.''

,,Al bijna 200 jaar drukt Joh. Enschedé in Haarlem papiergeld voor De Nederlandsche Bank, en we wilden de overgang van nationaal geld naar Europees geld niet ongemerkt voorbij laten gaan'', vertelt J. Quant van Joh. Enschedé. Zijn bedrijf drukt voor vijf landen eurobiljetten, en De Nederlandsche Bank is de eerste van de Europese centrale banken die al zijn eurobiljetten klaar heeft.

Aanvankelijk had Wolkers onder in de glazen zuil met tientjes ook nog modder gewild, `het slijk der aarde', maar daarvan heeft hij afgezien. ,,Dat is te symbolisch en te filosofisch. Zonder modder is het sjieker, meer iets voor een bank'', zei hij.