Klikken voor het goede doel

Iedereen heeft thuis wel een lege jampot of oud koffieblik vol met muntjes die nooit zijn uitgegeven met vakantie. Inwisselen bij de bank voor Nederlands geld gaat niet. Banken hebben een hekel aan muntgeld om dezelfde redenen als u: het is zwaar en vertegenwoordigt meestal slechts een kleine waarde en het uitzoeken kost veel tijd. Er zit niets anders op dan het blik om te keren en goede muntjes er uit te halen als u weer met vakantie gaat. Muntgeld uit de landen die 1 januari 2002 overstappen op de euro is zo goed als waardeloos geworden. Wie het niet voor het eind van het jaar uitgeeft, heeft er niets meer aan.

Zonde van al dat geld, dat bij elkaar enkele tientallen miljoenen vertegenwoordigt, dachten de liefdadigheidsorganisaties Nationale Eurocollecte als `Coins for Care'. Ze besloten een inzamelingsactie te houden en de opbrengst aan goede doelen te schenken. Overal in Nederland staan inmiddels collectebussen voor muntgeld. Op de site van Coins for Care kan aan de hand van de postcode gezocht worden naar de dichtstbijzijnde inleverpunten.

De opbrengst van de actie, Eurocollecte en Coins for Care verwachten 55 miljoen gulden op te halen, komt ten goede aan 146 erkende goede doelen. Internetgebruikers, of ze nu geld gedoneerd hebben of niet, kunnen meebeslissen over de verdeling. Op de site van Coins for Care is een overzicht van alle deelnemende goede doelen te vinden. De organisaties zijn onderverdeeld in de categorieën Kinderen, Gezondheidszorg, Dieren en Natuur en Algemeen. Enkele organisaties die meedoen zijn het Wereldnatuurfonds, Christenen voor Israel, Milieudefensie, Korrelatie en het Leger des Heils.

Een tijdlang stonden tien christelijke doelen bovenaan. Er waren blijkbaar veel christenen op de hoogte van de actie. Een aantal niet-religieuze internetgebruikers begon een e-mailactie met een oproep de christelijke organisaties weg te stemmen en al snel hadden er zoveel niet-christenen gestemd dat algemene organisaties als Artsen zonder Grenzen, Cliniclowns, Wereldnatuurfonds en het AIDS-fonds bovenaan staan. In de top 10 staan nu nog drie christelijke doelen: Woord en daad, de Vereniging ter Bescherming van het Ongeboren Kind en Christenen voor Israel.

Wie meer wil weten over internetacties, moet de website Cyberacties.nl eens bezoeken. Op deze site heeft webontwerper Peter de Ruiter tientallen digitale acties voor uiteenlopende doelen als onderdrukte vrouwen en kinderen in Afghanistan tot DitBedrijfisMeerWaard.nl, een actie voor de aandelen van KPN, verzameld.

Wie vanuit zijn bureaustoel iets goeds voor de wereld wil doen, kan op de site van De Ruiter uren klikken op links voor het goede doel en protestmails sturen. Op de site van Stichting Mother, die vrouwen en kinderen in Afghanistan helpt, kunnen internetgebruikers een e-mail aan president Bush sturen met een oproep geen militaire acties te voeren, maar de verantwoordelijken voor de terroristische aanslagen voor het Internationaal Gerechtshof in Den Haag te brengen.

De Ruiter is na de aanslagen zelf ook een cyberactie gestart. Hij wil dat nationale overheden een rampsite openen om de hulp na rampen beter te coördineren. Voor Nederland zou dat Rampen.nl moeten zijn en voor de Verenigde Staten Disaster.com, aldus De Ruiter. Enkele voordelen van een centrale site volgens De Ruiter: ,,Als er bij een ramp sprake is van vermisten, kunnen familie en vrienden foto's en tekst publiceren. Er kan een database worden gevormd van publieke en particuliere hulpdiensten die kunnen worden ingeschakeld. Er kunnen chatkanalen worden geopend om je hart te luchten, evenals discussieforums en vraag en antwoord-rubrieken.''

Websites: www.coinsforcare.nl; www.cyberacties.nl

klaver@nrc.nl