Karren met een skelter

Vroeger was de skelter een schier onbereikbaar stuk speelgoed. Soms was er de handige vader van een vriendje die zaterdags een skelter in elkaar lastte van kapotte fietsen en oude stepjes. Echte skelters zag je op vakantie in het rurale gebied. Na wat aanpappen met de boerenzoon kon je op die skelter het ruime erf en het eindeloze platteland afschuimen. Inmiddels is het verspreidingsgebied van de skelter gegroeid tot ver in het verstedelijkte gebied. Met recht, want er is nauwelijks iets leukers dan een skelter. En een goede skelter gaat een kinderleven lang mee.

Bij het kopen van een skelter kan je gelukkig weinig fouten maken. Anders dan in andere sectoren kinderspeelgoed, is het merendeel van de skelters van redelijke tot goede kwaliteit. Supermarkten, speelgoedgiganten en winkelketens willen nog wel eens stunten met skelters van twijfelachtig allooi. Dan is het even oppassen, die skeltertjes zijn weliswaar goedkoop, maar de wieltjes hebben vaak geen lagers. Uw kind kan er stilstaand mee pronken, maar wordt in de praktijk aan alle kanten voorbij gesjeesd. Niet doen dus.

De grotere rijwielhandelaar is een beter beginpunt. In zijn showroom vindt u meestal de lage skeltertjes van Duitse makelij. Die dragen de wat onhandig gekozen naam Puky, of zijn van het merk Kettler. Deze categorie skelters kent verschillende maten en uitvoeringen, in prijs variërend van rond de 250 tot tegen de 600 gulden. Voor kleine kinderen zijn het heel aardige skeltertjes. Nadeel zijn de kleine wieltjes, die gaan minder hard en groeien niet met de kinderen mee.

Wilt u een skelter voor de lange termijn, dan is het zaak de deskundige skelterdealer te bezoeken. Meestal is dat de regionale landbouwgigant. Naast een hal vol prachtige tractoren, ploegen en eggen heeft die vaak nog een halletje vol skelters. Dat zijn forse skelters, met grote wielen en namen als Berg, Mammoet, Bison, Zircon en Pop. Uiterlijk zijn ze eender: een robuust blauwen frame, rode kuipstoel, zwarte wielen, zwarte kettingkast.

De skelters van Pop komen uit Polen. Ze zijn een stuk goedkoper, maar missen de goede afwerking. Roest zal eerder toeslaan, speling tussen de verschillende onderdelen zal sneller toenemen. De skelters van Zircon en Bison zijn beter, maar bij de dealer minder geliefd vanwege de uitgebreide assemblage.

Blijven over Mammoet en Berg. Hoewel ze kwalitatief nauwelijks voor elkaar onder doen, is Berg sinds een jaar of tien onbetwist marktleider, tot ver over de landsgrenzen. Berg is slimmer in de afwerking en marketing, Mammoet is een fractie goedkoper. Berg skelters zijn sneller onttakeld en klaar voor transport en iets gemakkelijker te onderhouden. Berg geeft vijf jaar garantie, Mammoet stopt bij drie jaar.

Belangrijker dan een keus tussen de merken is de keus tussen de modellen. Er zijn kleine maten waar de driejarigen al op kunnen (kleine wielen) en middelmaten voor vanaf vier. Beiden kosten rond de 500 gulden en gaan mee tot de kinderen een jaar of twaalf zijn. Betere keus is daarom de standaardversie, te berijden door kinderen vanaf een jaar of vijf, maar vanwege de eindeloos verstelbare stoel evengoed door hun vader. De kale versie (Berg Economic, Mammoet Michèl Standaard) heeft geen spatborden, een houten stoeltje en begint bij een gulden of vijfhonderd. De standaardskelter kan worden uitgebreid met een hele rits voorzieningen en accessoires, van handig tot poenerig. In de eerste categorie vallen het kuipstoeltje, de spatbordjes en de schommelas, die de stabiliteit op oneven terrein (stoep!) garandeert. Let ook op of de wieltjes zijn voorzien van kogellagers, die gaan langer mee dan glijlagers. Geen overbodige luxe, vooral in het bergachtige Zuid-Limburg, is verder de vrijloop, waarbij de beentjes niet doorgeduwd worden als ze even niet willen. Heeft u nu nog een honderdje over, gaat u dan ook voor dubbele kogelbesturing. Leuk zijn verder de velerlei karretjes voor achter de skelter. Ook leuk, minder stabiel maar wendbaarder, is de skelter met een enkel voorwiel, ofwel de trike, waarmee uw kind als een easy rider born to be wild uw vervlogen dromen kan najagen. En het allerleukste is misschien wel de trike met zijspan.

De skelter of trike is nog tot ver over de duizend gulden uit te breiden met toeters, bellen, spoilers, verlichting, sportsturen, sportstoelen, sportvelgen, slicks, digitale boordcomputers en zelfs een gsm-houdertje. Mooier wordt de skelter er niet altijd op, kwetsbaarder wel. Berg levert sinds kort ook gekleurde skelters met versnellingen, en gaat daarmee de concurrentie aan met een nieuwkomer op de markt: de Ranger. De Ranger is rood en strak en voorzien van veel luxe, maar hij oogt onvriendelijk. Bovendien zitten we nu toch al tegen de tweeduizend gulden en wordt het een tikje overdreven.

Websites: www.rietmanhasselt.nl; www.bergtoys.nl; www.mammoetskelters.nl; www.funtrikes.de; www.astridboerskelters.nl; www.kettler.net; www.puky.de