Niet alle mediabedrijven al uit de drup

Het is dan misschien wel opgehouden te regenen in het Australische Adelaide, maar dat betekent nog niet dat er niemand meer nat wordt. Er zijn nog steeds veel tekenen die wijzen op een substantiële inzinking van de mediasector. Het is in ieder geval niet waarschijnlijk dat aandelen als die van het reclamebureau WPP, uitgever Pearson en zelfs mediaconcern Vivendi zullen stijgen onder invloed van het goede nieuws van mediamagnaar Rupert Murdoch.

News Corp heeft ook niet plotseling het millennium verkondigd of zoiets: zijn topman heeft alleen maar verklaard dat hij `krachtige zonnestralen' heeft ontwaard in de vorm van één enkele week van goede omzetresultaten bij zijn Amerikaanse televisiestations; dat gaf hem het vertrouwen om aan zijn omzetverwachtingen voor het boekjaar, dat loopt tot juni 2002, vast te houden.

Maar zelfs als dit optimisme gerechtvaardigd zou blijken, zal het zich nog niet zomaar uitbreiden naar de mediabedrijven waar het nu minder mee gaat. Het Britse Pearson is bijvoorbeeld gevoeliger voor bredere ontwikkelingen in de Amerikaanse economie, zoals krappere overheidsbudgetten die gevolgen zullen hebben voor zijn educatieve uitgeverij (schoolboeken).

Voor een deel absorberen de financiëlemarkten de stimuleringsmaatregelen voor de Amerikaanse economie en laten ze zien dat ze die op prijs stellen. Voor een deel vragen ze zich ook af of de koersen niet te hoog zijn na de gebeurtenissen van de afgelopen maand.

In psychologisch opzicht is de markt er meer dan klaar voor om weer te gaan kopen, en ieder plausibel verhaal kan daartoe bijdragen. Sommige beleggers kunnen proberen zichzelf ervan te overtuigen dat de goede week van News Corp een voorbode is van een opleving van de mediasector; maar voorlopig lijkt dit nog meer een excuus dan een reden om te kopen.

Onder redactie van Hugo Dixon.

Voor meer commentaar: zie www.breakingviews.com.

Vertaling Menno Grootveld