`Crisis leidt tot einde Iberia, KLM, Alitalia'

De huidige crisis in de luchtvaartsector zet vraagtekens bij het zelfstandig voortbestaan van de kleinere luchtvaarmaatschappijen KLM, Iberia en Alitalia. Dat zegt topman Jürgen Weber van het Duitse Lufthansa.

Volgens de topman van de Duitse luchtvaartmaatschappij zal de overname- en fusiegolf in Europa zich afspelen rond Lufthansa, Air France en British Airways, zo zei hij gisteren in een gesprek met journalisten in Brussel. Weber zei dat de Nederlandse, Spaanse en Italiaanse concurrenten de crisis in de luchtvaartsector, die is verergerd door de aanslagen van 11 september in de VS, mogelijk niet zullen doorstaan. ,,De toekomst zal duidelijk maken of Iberia, KLM en Alitalia overleven of worden verdeeld door de grotere spelers.''

Twee Europese luchtvaartmaatschappijen, het Zwitserse Swissair en het Belgische Sabena, zijn al in vrijwel onoverkomelijke financiële moeilijkheden gekomen in de afgelopen weken. ,,In de toekomst is er geen plaats meer voor veertien internationale luchtvaartbedrijven in Europa'', zei een woordvoerder van Europese Commissaris Loyola de Palacio (Transport) gisteren in Brussel. ,,Ze zullen misschien nog wel blijven bestaan, maar geen wereldwijd vluchtschema meer hebben.''

De Palacio voerde gisteren in Brussel overleg met vertegenwoordigers uit de sector over mogelijke steun voor de getroffen bedrijven. Hoe groot die steun zal uitvallen, bleef gisteren nog onduidelijk. De lidstaten mogen van de Commissie hun nationale luchtvaartbedrijven alleen compenseren voor de directe verliezen in de eerste vier dagen na de terroristische aanvallen, zo was al eerder besloten. De sector heeft gisteren verzocht om het verruimen van die periode van vier tot tien dagen. Waarnemers in Brussel verwachten dat de Europese Commissie een Belgisch noodkrediet aan Sabena zal goedkeuren.

In reactie op de voorspelling van Lufthansa-topman Weber, zei een woordvoerder van de KLM tegen het persbureau Reuters dat het bedrijf financieel gezond is en over ruime reserves in contanten beschikt. Wel is KLM al enige tijd op zoek naar een partner, zoals eerder bleek uit de (mislukte) fusiegesprekken met British Airways en Alitalia. Het Spaanse Iberia is al voor 9 procent eigendom van British Airways.