Consument in VS minder somber

Het Amerikaanse consumentenvertrouwen is iets gestegen, na drie maanden op rij te zijn gedaald. Hiermee lijkt het effect van de terreuraanslagen op New York en Washington en de daaropvolgende militaire acties in Afganistan voorbij zijn dieptepunt te zijn. Toch ligt het niveau van het consumentenvertrouwen nog altijd veel lager dan afgelopen zomer, en veel consumenten somber blijven over hun financiële situatie.

De lichte knik omhoog in de `Index of Consumer Sentiment' bijgehouden door de Universiteit van Michigan, van 81,8 in september naar 83,4 in oktober, zorgde voor optimisme op Wall Street, dat later echter weer teniet werd gedaan door het nieuws over een nieuw geval van miltvuur, nu in New York.

In september daalde het consumentenvertrouwen met de grootste sprong sinds de Golfoorlog in 1990, hoewel de invloed van de aanslagen van 11 september zich hierin nog niet volledig liet voelen. Het huidige herstel wordt mede toegeschreven aan de koersstijgingen op de beurs sinds het begin van de maand.

Eerder op de dag was al bekend geworden dat de omzet in de detailhandel voor de maand september met 2,4 procent was gekelderd, de sterkste daling in 9 jaar. Dit komt overeen met de algemene preceptie dat Amerikanen nog steeds massaal achter de televisie zitten, zonder in te gaan op de vele spotjes voor nieuwe auto's die met een renteloos voorschot kunnen worden aangeschaft.

De Index of Consumer Conditions, waar respondenten antwoord geven op de vraag hoe ze hun financiële situatie inschatten, is eveneens gedaald in oktober, van 94,6 naar 92,1. Dit weerspiegelt de onzekerheid die de recente massa-ontslagen in het bedrijfsleven veroorzaken. ,,De tweede golf van negatieve effecten komt eraan'', aldus een rapport van zakenbank Goldman Sachs dat gisteren uitkwam. ,,De consumentenvraag wordt nog zwakker,tot aan begin volgend jaar. De hogere werkeloosheid eist zijn tol.''

De cijfers van de Universiteit van Michigan zijn voorlopig; later deze maand komt het volledige onderzoek. Consumentenvertrouwen wordt gezien als een belangrijke indicator. Tweederde van de Amerikaanse economie drijft op particuliere consumptie. De stabiele consumentenuitgaven van de laatste maanden compenseerden de stagnatie in de investeringen in kapitaalgoederen, en hielden zo de economie uit een recessie.