Britten kopen enkel gevels NBBS

Met de overname van de panden van NBBS sluipt het Britse Airtours naar de voorste regionen van de reiswereld.

Als er één sector was waarvan men twee jaar geleden voorspelde dat de internet-winkels belangrijker zouden worden dan de echte winkels, dan was het de reisbranche. En nu blijkt dat bij de failliete reisorganisatie NBBS alleen de winkelpanden van waarde zijn. De Dutch Leisure Group (DLG), een dochter van het Britse beursgenoteerde Airtours, was niet geïnteresseerd in de goede contacten met familiehotels of in de grote kennis bij NBBS van de eisen die studenten stellen aan een reis. Het gaat DLG om één ding: de 48 winkelpanden op goede plekken in grote steden. Want die zijn schaars. DLG-directeur Fred van Eijk: ,,We waren nooit van plan om te investeren in winkels. Maar deze kant-en-klare winkeldeken konden we niet laten lopen.''

De NBBS is niet meer. In naam nog wel: die blijft op de 48 gevels zodat de klanten blijven komen, zegt Van Eijk. Maar de NBBS-reisjes – variërend van een goedkope ticket naar Barcelona tot twee weken wandelen in China – worden niet meer verkocht. De NBBS is sinds gisteren failliet; het hoofdkantoor in Leiden verdwijnt, net als de bijna 200 banen daar. In de 48 winkels zullen 150 banen overblijven voor de huidige 300 winkel-werknemers. Zij zullen reizen verkopen van de drie DLG-merken: Sunair, Travel Trend en Marysol.

De belangrijkste schuldeiser de Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR) zegt verbijsterd te zijn over het faillissement. Tot woensdagavond wilde een consortium onder aanvoering van T2Impact het hele bedrijf overnemen, maar dat haakte alsnog af, vertelt curator Jurjen Lemstra. SGR heeft gedupeerde reizigers de afgelopen twee weken voor 35 miljoen gulden schadeloos gesteld. Door het faillissement wordt een groot deel van de totale NBBS-schuld van 60 miljoen gulden niet meer afgelost. Ook tal van hotels, auto-verhuurders en vliegmaatschappijen kunnen waarschijnlijk naar hun centen fluiten.

Onderwijl groeit de Britse reismaatschappij Airtours sluipenderwijs in Nederland. De opmars begon in 1997 met de overname van het Nederlandse touroperators Sunair, daarna kwamen Trend Travel en Marysol die ook geen winkels hadden. Begin 2000 vormden de drie merken een Nederlandse dochter `Dutch Leisure Group' die dankzij de winkels van NBBS nu voor het eerst ,,direct contact zal hebben met de klant'', zegt Van Eijk. Vorig jaar haalde Dutch Leisure Group de NBBS al in op de ranglijst van grootste reisorganisaties in Nederland: na Travel Unie (Arke, Holland International), Thomas Cooke en Oad kwam plotseling DLG, met 330 miljoen gulden omzet per jaar.

Dat de uitgaven op het NBBS-hoofdkantoor te hoog waren vergeleken met de inkomsten, was al bekend. Vorig jaar leed het bedrijf 8 miljoen gulden verlies. Maar weinig mensen hadden verwacht dat de NBBS-reisaanbiedingen zouden ophouden te bestaan.

Overleven kleine reisbureaus die zijn gespecialiseerd in reizen die de massa's niet aanspreken? Jawel: de kleintjes Ashraf, Koning Aap Reizen en Tico, die ook al zijn gefuseerd. Directielid F. van Doorn: ,,We merken dat er sinds twee weken iets meer mensen binnenlopen. Maar door de malaise in de hele reisbranche is het onduidelijk of we echt nieuwe klanten zullen krijgen door het einde van NBBS.''