Afzet webwinkels groeit door

De bestedingen van consumenten op internet zijn fors gestegen. In het eerste halfjaar van 2001 namen de uitgaven van consumenten via internet toe met 78 procent. Hiermee wordt de totale besteding van Nederlandse consumenten op internet geschat op ruim een half miljard gulden.

Dat concludeert onderzoeksbureau Blauw New Media in opdracht van thuiswinkel.org, de brancheorganisatie van thuiswinkelorganisaties. Vooral de reizen en kleding werden goed verkocht. Minder ging het met de verkoop van computers, muziek en cd's. Met name de bekende reisorganisaties en de postorderbedrijven deden goede zaken op internet. De winkels die alleen maar verkopen via internet doen het aanmerkelijk minder goed. Vraag is wat de oorzaak kan zijn van die verschillen en hoe bedrijven zich onderscheiden.

Volgens de woordvoerder van Wehkamp speelt onder andere de bekendheid van het merk, maar ook de service een rol. Het postorderbedrijf krijgt al sinds 1952 via de post orders binnen, maar schakelde in de loop der tijd over op modernere communicatiemiddelen als de fax, een voicemailsysteem en internet. Stukje bij beetje breidde Wehkamp het assortiment op internet uit tot een online-warenhuis, waardoor het langzaam ervaring opdeed met het verwerken van orders via internet.In 1997 repte het bedrijf van een omzet via internet van 1 miljoen gulden. Dit jaar verwacht Wehkamp een omzet via dit medium van 130 miljoen gulden.

Dewinkel.nl is een webwarenhuis dat alleen via het net verkoopt. Een woordvoerder zegt desgevraagd dat de zaken via internet niet slecht gaan. ,,Wij plussen elke maand nog.'' In het eerste halfjaar van 2001 steeg de vraag met 300 procent ten opzichte van de eerste maanden van vorig jaar. Het betreft veel herhalingsaankopen, maar er worden ook elke dag nieuwe klanten geworven. Dewinkel.nl denkt dat het succes te danken is aan een groeiende naamsbekendheid. Internetwinkel Shop.nl denkt dat de tegenvallende cijfers voor webwinkels vooral voor rekening komen van onbetrouwbare bedrijfjes.

,,Kopers weten welke bedrijven betrouwbaar zijn en hun spullen op tijd leveren'', zegt de woordvoerder van Shop. Deze webwinkel noteerde de afgelopen zomer een lichte stijging van de verkoop van met name digitale camera's, de elektronische zakagenda's en de cd's.