Nederhorror uit 1983

Iedere donderdagavond flitst het RTL4-programma Typisch tachtig! de kijker terug naar een bepaald jaar van dat zo verguisde decennium en haalt fenomenen en iconen uit de toenmalige populaire cultuur van de rommelzolder. De eighties waren de vormende jaren voor wat de Duitse auteur Florian Illies in zijn satirische boek Generation Golf beschrijft als de generatie die afrekende met de geitenwollensokkengeur van haar protestouders, de 68'ers. Een gedegen opleiding (liefst iets met rechten of informatica), merkartikelen, verzorgd uiterlijk en: niet te veel nadenken en `je eigen ding doen', dan komt alles goed, zo redeneerde de Generatie Golf (vernoemd naar de Duitse automobiel die het symbool werd van hun zorgeloosheidsideaal).

In de Nederlandse cinema namen doe-het-zelvers met beperkte fondsen het op tegen de `verantwoorde' subsidiefilmcultuur. Zo deden smalfilmer Wim Vink uit Tiel, speciale effecten- en make-up-man Bobby Eerhart en ex-Filmacademiestudent Dick Maas van zich spreken met producties die weliswaar budgettair en thematisch ver uiteen lagen, maar één ding gemeen hadden: hun pure genre-wortels.

Vink draaide met restanten uit het lokale slachthuis en medewerking van tout Tiel amateurfilms als Zombie Horror; Eerhart ondernam met de pittige Belgisch-Nederlandse thriller Wildschut iets in de richting van Raoul Walsh of Sam Fuller; en Maas kwam na enkele korte films vol galgenhumor met De lift.

Deze voor 750.000 gulden geschoten `Nederhorror' over een carnivore lift bleef door twisten tussen de cineast en diens producent Matthijs van Heijningen tijdens de productie herhaaldelijk tussen twee etages steken, maar katapulteerde Maas uiteindelijk tot succesregisseur met exportwaarde. De kwaliteit van acteursregie en speciale effecten hield niet over.

Interessanter was de door de regisseur eigenhandig op twee geleende synthesizertjes gecomponeerde muziek naar John Carpenter-partituur (Halloween, The Fog). Die mocht dan bepaald geen symfonie wezen, de minimalistische, dreigende bastonen en zenuwenriedeltjes misten in het zaaldonker allerminst hun uitwerking.

Maas' droge parering van flauwe kritiek over een vermeend gebrek aan inhoud (,,Boodschappen doe je maar bij Albert Heijn''), de goedkope look van de film en de vele `sponsorshots' ingevoegd om het kleuterbudgetje op te krikken maken van De lift een typisch jaren tachtig-product: best genietbaar als vrijdagavondverstrooiing met reclameblokken ertussen.

De lift (Dick Maas, Nederland, 1983), Net5, 22.10-24.00u.