`Martinair blijft van KLM en Nedlloyd'

Chartermaatschappij Martinair blijft de komende jaren eigendom van KLM en Nedlloyd en heeft de interne organisatie hier sinds kort op ingericht. Dit zegt president-directeur A. van Bochove van Martinair in een vraaggesprek met deze krant.

KLM en Nedlloyd bezitten ieder de helft van Martinair, maar beide eigenaren proberen daarin sinds geruime tijd verandering te brengen. KLM heeft de afgelopen jaren verschillende pogingen gedaan om bij de Europese Commissie toestemming te krijgen om Martinair over te nemen. De bezwaren uit Brussel zijn dat KLM daarmee in eigen land de luchtvaartmarkt domineert. Nedlloyd wil al jaren van de aandelen Martinair af, maar slaagt er niet in deze te verkopen.

Volgens Van Bochove zijn de afgelopen maanden ,,vele gesprekken'' gevoerd om een oplossing te vinden voor de eigendomskwestie. Geen van die gesprekken heeft uitkomst kunnen bieden. Van Bochove zegt dat er twee serieuze gesprekken zijn geweest. Een Nederlandse luchtvaartmaatschappij wilde eenderde van de aandelen Martinair kopen, als Nedlloyd en KLM eveneens eenderde op zich zouden nemen. ,,Nedlloyd heeft de stringente opdracht meegekregen om alles te verkopen of niets'', zegt Van Bochove, ,,Mede daardoor is die deal niet doorgegaan.'' Ook heeft een buitenlandse investeerder, ,,die actief is in de luchtvaart'' een bod gedaan op het bedrijf. De landingsrechten zouden dan echter niet behouden blijven.

Verschillende banken en investeerders hebben interesse getoond, maar KLM geeft hen niet de `exit' die de belangstellenden zouden willen hebben. Financiële partijen willen zich de vrijheid voorbehouden om de aandelen op een bepaald moment te verkopen aan een goede bieder. KLM staat dit in de weg, omdat de aandelen zo in handen zouden komen van een concurrent. Ook investeringsmaatschappij HAL, waarvan Martinair-oprichter M. Schröder president-commissaris is, heeft interesse.

Van Bochove ziet op korte termijn geen oplossing, zeker niet sinds 11 september. ,,Wie wil er nu nog in airlines investeren?''

Martinair is op dit moment 550 miljoen gulden waard. Vorig jaar was dit nog 700 miljoen gulden. Alleen als de Europese Commissie de voorwaarden voor consolidatie van de luchtvaart in Europa versoepelt, is het mogelijk dat KLM alsnog Martinair overneemt.

interviewpagina 14