KLM laakt steun EU aan luchtvaart

De steunmaatregelen die de Europese Commissie gisteren heeft aangekondigd voor de luchtvaartsector werken concurrentievervalsend. Dit zegt president-directeur L. van Wijk van KLM vandaag.

Van Wijk vreest dat door de onduidelijke richtlijnen iedere, afzonderlijke lidstaat zijn eigen koers gaat varen: ,,De maatregelen van gisteren geven weinig uitzicht op een beheersbare situatie.''

Eurocommissaris L. de Palacio maakte gisteren bekend dat de Europese lidstaten de luchtvaartmaatschappijen financieel alleen mogen compenseren voor de eerste dagen na de aanslagen in de Verenigde Staten.

Ook mogen de regeringen tot het eind van het jaar garant staan voor de uitkeringen bij vliegtuigrampen, die verzekeraars niet meer afdekken. Steun is alleen toegestaan, als deze direct verband houdt met de aanslagen. Brussel weigert miljardensteun zoals in de VS toe te laten, om de herstructurering in de Europese luchtvaart niet in de weg te staan.

Volgens Van Wijk staan de maatregelen bol van de tegenstrijdigheden. Brussel onderzoekt bijvoorbeeld achteraf de miljoenensteun aan Sabena. ,,Je hoeft niet na te denken om te zien dat de steun aan Sabena geen direct verband houdt met de eerste dagen na de aanslag. Brussel zegt de staatssteun te onderzoeken, maar dan zijn we al weer tien maanden verder en heeft de noodzakelijke herstructurering nog steeds niet plaatsgevonden. Je kan ook zeggen: verbied het nu.''

Het gevolg van de opstelling van Brussel is dat iedere regering zelf mag bepalen hoeveel steun ze aan de eigen luchtvaartmaatschappijen geeft. Als voorbeeld noemt Van Wijk de Italianen. ,,Alitalia heeft al geroepen dat ze nog 387 miljoen euro tegoed hebben van de regering.

Naast de 1,7 miljard euro die ze nu als eisenpakket bij hun regering hebben ingeleverd.'' KLM heeft in de eerste drie dagen na de aanslagen een directe schade van 25 à 30 miljoen euro geleden. Dit bedrag gaat het bedrijf bij de Nederlandse overheid claimen.

De sterkste luchtvaartmaatschappijen krijgen volgens Van Wijk de hardste klappen. ,,Als deze concurrentievervalsing langer gaat duren, zijn de bronnen van KLM ook beperkt.'' Morgen praten de zes grootste luchtvaartmaatschappijen in Brussel met De Palacio over de steunmaatregelen.