Groene stroom bij de bodyscrub

Tussen het diepreinigende masker op basis van rhassoulmodder uit het Marokkaanse Atlasgebergte en de verzachtende bodyscrub met olijfolie uit Italië ligt het nieuwste product van de Body Shop: groene energie.

De bezoeker van de Body Shop winkel in hartje Amsterdam kan er moeilijk omheen. Pontificaal bij de ingang van de winkel liggen de felgekleurde aanmeldingsformulieren. In het oog springt een groot bord met de stand van het aantal nieuwe groene-stroomklanten. Het bord is nog helemaal leeg.

De Body Shop verkoopt sinds vorige maand de duurzame stroom van energiebedrijf Nuon via de vijftig vestigingen in Nederland. Het initiatief voor de samenwerking lag bij Nuon, maar Jan Oosterwijk, directeur van de Body Shop Benelux, zegt dat zijn bedrijf bewust heeft gekozen voor het energiebedrijf. ,,Zij zijn het zuiverst. De groene stroom van Nuon wordt opgewekt uit zon, wind of water.'' Andere energiebedrijven verkopen ook stroom uit biomassa als duurzame elektriciteit waardoor ook de verbranding van hout, groenafval, en zelfs havenslib onder de noemer van groene stroom mag worden verkocht.

De verkoop van groene stroom is sinds 1 juli vrijgegeven. Consumenten kunnen sinds die datum kiezen of zij van `grijze' energie willen overstappen naar duurzaam opgewekte stroom. Ook mogen ze zelf bepalen van wie zij deze stroom kopen. De markt voor gewone elektriciteit voor particulieren wordt waarschijnlijk in 2003 opengesteld. De Body Shop en Nuon zijn niet de enige die de handen ineen hebben geslagen. De natuurwinkels in Nederland (ecologische levensmiddelen) gaan stroom verkopen van Echte Energie, een nieuw bedrijf gespecialiseerd in groene stroom. Echte Energie, of bijvoorbeeld Energie Concurrent zijn kleine bedrijven die veelal goedkopere stroom leveren dan Nuon. Oosterwijk van de Body Shop heeft voor Nuon gekozen omdat Nuon zelf energie opwekt en niet alleen inkoopt bij derden.

Onbekend is hoeveel formulieren zijn ingevuld sinds het project op 17 september is begonnen. Nuon's directeur voor duurzame energie, A. Goedmakers, zegt dat er ,,zeer enthousiaste reacties'' uit de winkels komen.

Behalve het commerciële aspect verbinden de bedrijven ook een goed doel aan de actie. Als de vier Body Shop winkels in het centrum van Amsterdam 120 groene-stroomklanten voor Nuon bijeen krijgen, zal Nuon zonnepanelen installeren op het dak van het Burgerweeshuis, een hulpverleningsinstelling voor gezinnen en kinderen. Het Burgerweeshuis krijgt de energie van die panelen niet gratis, maar wel een bijdrage van Nuon. Het energiebedrijf, dat eigenaar blijft van de panelen en zorgdraagt voor het onderhoud, heeft op zijn beurt weer meer groene-stroomcapaciteit.

Het goede doel is uitgekozen door de Amsterdamse werknemers van de Body Shop. Als de panelen voor het Burgersweeshuis er zijn, komt er een ander goed doel. In andere steden worden er klanten geworven voor buurthuizen, de dierenambulance of een kinderboerderij. ,,Het is een ratjetoe, in elke stad is er weer een ander project'', zegt Oosterwijk.

De actie past bij de Body Shop die zich erop voorstaat milieubewust te zijn en acties voert voor bedreigde diersoorten. Maar ook de Body Shop is een commercieel bedrijf en doet het niet voor niets. ,,Op de plek waar nu de stroom wordt aangeboden, staan anders onze producten. Daarop draaien we een marge. En dus krijgen we ook voor de stroom compensatie van Nuon'', zegt zakenman Oosterwijk.

Maar wat als het project geen succes wordt? ,,Wellicht dat we de werknemers dan nog meer training moeten geven, of misschien geven we minder ruimte aan de uitstalling.''

Oosterwijk is al bij de Body Shop sinds het bedrijf nog in de kinderschoenen stond. Twintig jaar geleden woonde hij in Londen, waar hij directeur was van snoepmaker Van Melle. Oosterwijk raakte betrokken bij de onderneming en zat enige tijd in de raad van bestuur voordat hij in 1982 de eerste Nederlandse Body Shop opende in Leiden.

Oosterwijk zegt dat groene stroom niet nieuw is voor het bedrijf. ,,We hebben in Groot-Brittannië als Body Shop al eens een windpark neergezet om in de onderneming de kringloop rond te krijgen.''