De geweldige Frost

Gisteren bleef ik hangen bij inspecteur Frost. De knorrige, besnorde vijftiger die met tegenwerking van de hoofdcommissaris alle misdaden oplost. Een niet al te mooie man met grote uitstraling. Stormen van gevoelens puilen uit zijn kikkerogen. Je ziet alle gedachten door zijn gezicht stromen, close up. Dat is charisma voor een tv-acteur. De integere vijand van al wat zweemt naar pretentie, managementmodes, tot op het wraakzuchtige af. In die zin is hij onderdeel van de Britse klassenstrijd. Op hoge toon zegt hij aan een geschrokken notabele: ,,I am going to impound your car'' en ik geniet, want ik wil graag mee beslag leggen op die mooie Jaguar. Afgunst is een gevoel dat we graag met elkaar delen. Meer dan een miljoen kijkers.

De KRO heeft van detectives zijn specialiteit gemaakt en heeft van de BBC nieuwe series aangekocht, begint zelfs een detectivemagazine en een populair interactief detectivespel waarbij mensen zelf mogen speuren op www.detectives.nl. Misschien komt er met de BBC ook wel een coproductie tot stand waarbij gebruik wordt gemaakt van de gunstige Nederlandse belastingregels voor film maken. Frost op bezoek in Amsterdam bijvoorbeeld, met hier en daar een Nederlands acteur. Op internet prijkt trots een hele lijst Britse detectives, Dalziel and Pascoe, Wycliffe en zes andere.

Dat is allemaal prachtig, maar waar is de door de KRO zelf geproduceerde politieserie van vrijdagavond, Russen? Wie die naam op de site van de KRO intikt vindt niets. Het hart van de omroep zit er niet in. Russen gaat elk jaar ruim voor het zingen de kerk uit. Over drie weken is het alweer afgelopen. Volgend najaar weer. Zodra je als kijker maar enigszins begint te wennen aan die humeurige bureauchef Van der Scheur, is het al weer voorbij. Terwijl de hoofdpersoon van een televisieserie juist een oude bekende moet worden in de huiskamer, zoals bij Amerikaanse, Duitse of Nederlandse commerciële series. Tenzij de serie zulke uitzonderlijke kwaliteit vertoont als A touch of Frost, waarvan jaarlijks slechts drie afleveringen worden gemaakt en waarvan de herhalingen soms zelfs hoger scoren dan de eerste uitzendingen.

De verhalen van Russen blijven onwennig. Een politieserie moet tegels boven de krioelende onderwereld oplichten. Je wil het gevoel hebben dat het zich in het echt ook zo kan voordoen. Dat heb ik bij Russen nou nooit. Vaak zijn de verhalen niet af. De boef wordt niet gevangen of het wordt zelfs niet duidelijk wie de misdaad heeft gepleegd. Het zal wel artistiek zijn, maar voor een politieserie vind ik het een doodzonde. Inspecteur Frost zou de eerste zijn om de pretenties onderuit te halen. Het lijkt wel of een of andere baas aan de scenarist heeft gevraagd om in het verhaal uiting te geven aan de verworvenheden van de multiculturele samenleving. Die dan vaak van bovenaf wordt beschreven. Je moet als schrijver maar met al die etnische eigenaardigheden bekend zijn.

Twee weken geleden een massamoord onder zwarten door de een of andere wapenhandelaar. Hoe, waarom en wie die slachtoffers dan wel zijn blijft vaag. Dan duikt er een asielzoekerspaar op uit een verzonnen Afrikaans koninkrijkje. Laf om niet een echt Afrikaans land te nemen. De politiemannen zijn er zeker van dat de asielzoekers worden vermoord als ze worden teruggestuurd. Waarom ze zouden worden vermoord is onduidelijk. Juist omdat het verhaal een onvoltooide blijft geloof ik er niks van.

Het verhaal van vorige week over Chinese slangenkoppen, mensensmokkel en Chinese restaurants vond ik beter, maar helaas ook niet af. Voor Nederlands detectivedrama moet je bij de commerciële omroep zijn, bij Baantjer en Blauw Blauw. RTL is er in geslaagd om voor relatief weinig geld de samenleving fictief in beeld te brengen. De verhalen zijn soms slordig, maar ze zijn goed ingesleten en bezitten meer geloofwaardigheid dan Russen, hebben minder pretentie en lopen langer door. De publieke omroep zou er ook meer van moeten brengen. Goed Nederlandse drama is belangrijk en trekt meer kijkers dan een doorlopende publieke nieuwszender met herhalingen van uitspraken van Haagse notabelen.