Wie is waar

De Nederlandsche Bank heeft weer revanche kunnen nemen op de private sector. Bank- en effectenrecht advocaat Cees Mout is vorige week overgestapt van advocatenkantoor Nauta Dutilh naar De Nederlandsche Bank, waar hij zal optreden als juridisch adviseur. Drie jaar geleden verloor De Nederlandsche Bank Tom de Swaan, die toetrad tot de raad van bestuur van ABN Amro, waar hij sindsdien financiële man is. Zijn overstap was omstreden omdat hij bij de toezichthouder, De Nederlandsche Bank, toegang had gehad tot inside information van alle banken, ofwel alle concurrenten van ABN Amro. Nauta Dutilh is huisadviseur van ABN Amro. Deze overstap is niet omstreden omdat De Nederlandsche Bank als toezichthouder alles al weet van ABN Amro en een advocaat zijn kennis over cliënten niet mag delen met derden, aldus de woordvoerder van De Nederlandsche Bank.

Terug naar de oude economie. Herman Hovestad (49) heeft dat zo letterlijk genomen dat hij is teruggekeerd naar zijn oude stek nadat dotcombedrijf Ring!Rosa, waarvan hij bestuursvoorzitter was, een half jaar geleden failliet ging. Hij is per 1 oktober teruggekeerd naar Custom Interimmanagement, waar hij partner was voordat hij het destijds al in problemen verkerende Ring!Rosa ging proberen te redden. ,,Ik heb even afstand genomen'', zegt Hovestad, ,,dat moet wel na zo'n zware ervaring. Ik heb het maximale gedaan, maar het blijft moeilijk om loyaal personeel, investeerders en klanten te moeten teleurstellen.'' Hovestad heeft er vertrouwen in dat hij binnenkort als interimmanager een nieuwe directiefunctie vindt, in de dienstverlening, de industrie of de ICT. ,,Want ICT blijft belangrijk, niet zoals dat de afgelopen jaren ging, met snelle dotcombedrijfjes, maar in een gewijzigde vorm, ter ondersteuning van de oude economie.''

Jacqueline de Rijk (49) is onlangs benoemd tot voorzitter van Transfrigoroute, de internationale organisatie van transporteurs van temperatuurgevoelige producten. Dat ze als vrouw in een mannenwereld verkeert, valt haar niet op. ,,Je werkt gewoon.'' Samen met haar man runt ze al 31 jaar Jan de Rijk Logistics in Roosendaal, dat voor de meeste luchtvaarmaatschappijen het wegvervoer van luchtvracht verzorgt. Sinds de malaise in de luchtvaartindustrie op 11 september is verhevigd, krijgt De Rijk Logistics minder orders. ,,We proberen te bezuinigen door inventief te zijn.'' Als voorzitter van de internationale belangenorganisatie zal De Rijk zich onder meer inzetten voor versoepeling van de rijtijdenwet, want de rijtijden zijn voor langeafstandtransport ,,niet werkbaar''. Ze zal ook proberen uitstel te krijgen van verboden voor milieuverontreinigende koelvloeistoffen, zodat vervoerders niet onmiddellijk hoeven te investeren in nieuwe systemen. Het werk als voorzitter vindt De Rijk ,,wel leuk'', maar ze is ,,een praktisch mens'', en vindt het vooral ook ,,heel gewoon''.

Herman van Campenhout (41) wilde niet naar het buitenland. Als Shell-manager had hij al twaalf jaar buitenslands gewerkt en na drie jaar in Nederland lag zijn voorland bij Shell opnieuw in het buitenland, vertelt hij. ,,Ik heb kleine kinderen die op school zitten, dus we wilden nu in Nederland blijven.'' Hij is algemeen directeur geworden van Elsevier Bedrijfsinformatie, onderdeel van de Brits-Nederlandse uitgever Reed-Elsevier, en gevestigd in Doetinchem, Maarssen, Den Haag en Amsterdam. Gevraagd of hij daarvoor is verhuisd, antwoordt hij: ,,Mijn kantoor is waar ik ben. Ik heb een laptop en een mobiele telefoon en dat is in deze tijd meer dan genoeg.''

Personalia@nrc.nl