JAY-Z

Rapper Jay-Z scoorde zijn grootste hit met `Hard Knock Life', waarin een even irritante als aanstekelijke sample uit de musical Annie voor een effectieve `gimmick' zorgde. Zulke hitgevoelige gimmick-effecten ontbreken op The Blueprint, maar Jay-Z heeft nog steeds oor voor de mogelijkheden van handig toegepaste fragmenten uit andermans werk – of anders zijn producers wel.

In `Takeover' horen we niet alleen flarden `Five To One' van The Doors, inclusief een al tamelijk ver heen zijnde Jim Morrison, ook `Sound Of Da Police' van KRS-One hoort tot de bouwstenen en daar kwam oorspronkelijk weer een nummer van The Animals aan te pas waaraan eigenlijk weer een oud, door Alan Lomax opgegraven bluesnummer ten grondslag ligt. Elders zijn het nummers van Jackson 5, David Ruffin en Bobby `Blue' Bland die `geplunderd' zijn, soms tot en met de vocalen.

In het geval van Jay-Z resulteren dit soort kettingreacties in hapklare hiphop, die toch altijd geloofwaardig blijft omdat het allemaal heel inventief gebeurt. Wie er ook in de producersstoel plaatsnam, het geluid is steevast vol en extravert.

Jay-Z rapt weer met de gebruikelijke grootheidswaanzin, waarbij collega's Mobb Deep en Nas een flinke veeg uit te pan krijgen, maar daar komt net genoeg humor en zelfspot aan te pas om het leuk te houden. De bescheiden gehouden gastrollen van de beruchte Eminem, productioneel aan het roer in Renegade, en de veteranen Q-Tip, Slick Rick en Biz Markie blijken de feestvreugde nog te verhogen.

Jay-Z: The Blueprint (Roc-A-Fella Records 586 396-2) distr. Mercury