Amerikaanse flair

Toen CNN in de jaren tachtig voor het eerst op de Europese markt verscheen, was de zender een sensatie. Niet alleen betrof het hier een 24-uurs nieuwszender, een primeur in onze streken. Maar voor het eerst ook drong in Europa de Amerikaanse manier van televisiemaken door: een beetje oppervlakkig, naar onze maatstaven, maar ook keihard in zijn aanpak als het moest, en veel directer dan destijds in Europa gebruikelijk was.

Die charme heeft CNN een beetje verloren, sindsdien. Ten eerste heeft de Europese televisie aan snelheid en directheid gewonnen. Maar ten tweede is CNN eigenlijk CNN niet meer, maar een aangepaste versie voor de wereld buiten Amerika, die CNNI (de I staat voor International) heet.

Veel van de écht Amerikaanse programma's die destijds zoveel indruk maakten - zoals het debatprogramma Crossfire - zijn op CNNI al jaren niet meer te zien. Larry King Live is eigenlijk als enige overgebleven. En ook veel van de typisch Amerikaanse nieuwsuitzendingen zijn verdwenen en vervangen door programma's die speciaal voor het buitenland zijn bestemd en zich kenmerken door een veel zakelijkere, zo niet saaiere, presentatie.

Voor wie toch haakt naar de Amerikaanse flair van vroeger is er nu een alternatief: Fox News, de Amerikaanse nieuwszender van Rupert Murdoch, die in Europa ook Sky News beheert. Fox News kwam al enkele maanden geleden op de Europese markt in diverse betaalpakketten. Maar sinds enkele weken wellicht in verband met de internationale situatie na 11 september is Fox News nu ook, zowel analoog als digitaal, kosteloos op de schotel te zien.

Fox News biedt de directheid van vroeger, en is sensationeler in zijn aanpak dan CNN ooit geweest is. Vol met van die typisch Amerikaanse dubbelpresentaties die op dagen dat er geen al te grote rampen plaatsvinden tenminste voor zeker de helft van de tijd niet met nieuws bezig zijn, maar met onderling uitgewisselde grappen en grollen. Er is ook vaak de mogelijkheid voor kijkers om in te bellen, wat soms huiveringwekkende kijkjes in het Amerikaanse gemoedsleven biedt.

Al Jazeera

Nog voor de aanval op Afghanistan hadden de Amerikanen vergeefs druk uitgeoefend op de emir van Qatar, om het in zijn land gevestigde en mede door hemzelf gefinancierde nieuwsstation Al Jazeera in te tomen. Maar het heeft niet geholpen: sinds het begin van de bombardementen heeft Al Jazeera een bijna-monopolie op uitvoerige beeldverslaggeving uit Afghanistan, en een lijntje naar Bin Laden, waarvan opmerkelijke videotapes komen.

Al Jazeera heeft de informatieslag rond Afghanistan dus eigenlijk al gewonnen van CNN, BBC World en andere stations. Blair heeft dat gisteren erkend door Al Jazeera een interview te gunnen.

Al Jazeera heeft ook in Nederland kijkers. Veel Nederlanders van Marokkaanse origine kijken bijvoorbeeld naar het aanbod van Arabsat op 26 graden oost, waar een schat aan zenders uit de Arabische wereld te zien is, waaronder ook Al Jazeera analoog in de C-band.

Maar ook de mainstream Nederlandse schotelkijker hoeft, dankzij de Hot Birds, Al Jazeera niet te missen. Alles is wel in het arabisch.

Fox News is ongecodeerd te zien via Astra 19,2 graden oost (analoog, 11.436 verticaal) en Hot Bird 13 graden oost (digitaal, 10.990 verticaal).

Al Jazeera is te vinden op Hot Bird, 13 graden oost, 12.111 verticaal, digitaal.