2,20371

EU-commissaris Solbes: glas euro half vol

Volgens Europees Commissaris Pedro Solbes (Economische en Monetaire Zaken) is ,,het glas half vol, niet half leeg'' met nog 83 dagen te gaan voor de introductie van eurobiljetten en -munten op 1 januari.

Bij Solbes' tussentijdse rapportage bleek dat eind augustus meer dan 11 miljard eurobiljetten waren gedrukt en eind september 6,8 miljard muntstukken waren geslagen. Dat is volgens hem al voldoende om de behoefte bij de lancering op 1 januari te dekken.

De kennis van burgers neemt gestaag toe. Bijna 80 procent kent de introductiedatum. Maar als het over details gaat is de situatie volgens Solbes minder gunstig. Driekwart van de burgers in de eurozone weet niet hoelang de euro en de nationale munt tegelijk blijven circuleren. En tweederde heeft nog geen benul van prijzen in euro's. Toch moeten volgens Solbes geen overhaaste conclusies worden getrokken. De Europese consumenten worden de komende maanden ,,ondergedompeld'' in informatie.

De Europese Commissie doet in haar rapportage over de voorbereidingen op de komst van de euro ook veertig aanbevelingen die zijn gebaseerd op de `beste praktijken' in lidstaten. Die gaan van versnelde overschakeling op de euro door nutsbedrijven, verspreiding van omrekeningsapparatuur voor de detailhandel, onmiddellijke aanpassing van geldautomaten tot de kostenloze omwisseling van nationaal geld bij banken door niet-klanten. Dit laatste is in Nederland nog niet geregeld.

Nederlanders eurobewust

Van het feit dat Europeanen nog onvoldoende voorbereid zijn op de euro, trekken de Nederlandse autoriteiten zich nauwelijks iets aan. Bijna een kwart van de burgers in de twaalf eurolidstaten weet niet de juiste datum te noemen waarop de euro in roulatie komt. In enkele landen, waaronder Nederland, is dat minder dan 15 procent.

Het ministerie van Financiën is trots op dat `lage' percentage. ,,Nederland zit samen met onder meer Luxemburg in de kopgroep van landen die het goed doen'', zegt een woordvoerder. ,,Griekenland en Duitsland doen het beduidend minder.''

De kennis van de euro onder werknemers in het midden- en kleinbedrijf (MKB) is zorgelijk, liet Eurocommissaris Pedro Solbes van economische zaken weten. Slechts 23 procent van de bedrijven zegt klaar te zijn voor de euro, dat is evenveel als in de lente van dit jaar. Eén op de vijf kleine en middengrote bedrijven moet zelfs nog met de voorbereiding voor de euro beginnen. Volgens het ministerie is het Nederlandse MKB ,,keurig netjes voorbereid. Wij krijgen veel aanvragen voor trainingen en materiaal. Daaruit maken wij op dat iedereen serieus met de wisseling bezig is.''

Europroducten

Terwijl consumenten bang zijn dat de invoering van de euro hen alleen maar geld gaat kosten, zien vooral kleine bedrijfjes de nieuwe munt als een mogelijke inkomstenbron.

Zo komt producent van relatiegeschenken Piko met de `Magictester', die de echtheidskenmerken van de nieuwe eurobiljetten eenvoudig zichtbaar maakt. Het Duitse telecombedrijfje Computip komt met de Euro-Quick-Tester, een viltstift die een zwarte streep achterlaat op vervalste biljetten.

Producent van kantoorartikelen Ronia brengt ,,als waardevolle herinnering aan een stukje vaderlandse geschiedenis'' een gulden-verzamelbox op de markt, waarin oude munten voor het nageslacht bewaard kunnen worden.

Maar dé ontdekking van Cocosoft Winkelautomatisering en Henso Reclame slaat alles. Volgens deze bedrijfjes hebben winkeliers vlak na de invoering behoefte aan een tweede kaslade, om euro- en guldenmunten uit elkaar te houden. De CoinCase is hiervoor de oplossing, zo hopen de bedrijfjes winkeliers duidelijk te maken. De `lade' is een zwarte kartonnen doos met gaten aan de bovenkant, en kan naast de kassa op de toonbank geplaatst worden.

,,Over de CoinCase is goed nagedacht'', zegt Henso's directeur Steef Hendriks. ,,Zo kun je de kartonnen lade aan de toonbank vastplakken zodat dieven hem niet mee kunnen grissen. Maar goed, het risico van diefstal blijft altijd bestaan.''

Redactie Freek Staps. Met bijdragen van Hans Buddingh' en Juliette Vasterman. economie@nrc.nl