Kansen voor Ryanair en Easyjet

De problemen in de Europese luchtvaartindustrie scheppen mogelijkheden voor goedkope luchtvaartmaatschappijen als Ryanair en Easyjet.

Sommige oude nationale luchtvaartmaatschappijen, zoals Swissair en het Belgische Sabena, bijten in het stof. Anderen, zoals British Airways en KLM, moeten bezuinigen. De behendige jonge vervoerders, die niet geplaagd worden door schulden, hopen het vacuum te kunnen opvullen. De markt onderkent dat al. De marktkapitalisatie van Ryanair is nu hoger dan die van British Airways en die van Easyjet bedraagt meer dan de helft daarvan.

Er zijn zeker kansen. Sinds de terreuraanslagen van afgelopen maand hebben Easyjet en Ryanair allebei de prijzen verlaagd, in een poging marktaandeel te winnen. Deels als gevolg daarvan heeft Easyjet in september 27 procent méér mensen vervoerd dan vorig jaar.

In het huidige klimaat is het niet duur als je wilt uitbreiden. Tweedehands-vliegtuigen zullen de markt overspoelen. Piloten en cabinepersoneel zullen hun baan verliezen. Ryanair en Easyjet moeten in staat zijn hiervan te profiteren.

Hetzelfde geldt voor de stijg- en landingsrechten. Tot nu toe vliegen de goedkope luchtvaartmaatschappijen uitsluitend vanaf de goedkoopste vliegvelden. Voor rugzaktoeristen en andere mensen met weinig geld is dat geen probleem, maar voor de meeste mensen wel. Luton ligt mijlen buiten Londen, ook al wordt het 'London Luton' genoemd, en Beauvais ligt nou niet echt op loopafstand van de Eiffeltoren.

Nu de gevestigde maatschappijen het lid op de neus krijgen, zullen ze hun greep op de beste plekjes moeten verslappen. Geen wonder dat Ryanair woedend is dat overheden proberen hun nationale maatschappijen te hulp te schieten. Het concern wil dat ze failliet gaan.

Onder redactie van Hugo Dixon. Voor meer commentaar: zie www.breakingviews.com. Vertaling Menno Grootveld