Geen coke-snuivers

Reclame is, hoe dan ook, een schilderachtig vak. Het heeft iets met glamour te maken, maar ook met zakelijkheid – en die twee komen voortdurend met elkaar in botsing. In de strijd tussen de zakelijke types en de creatieven, die zichzelf graag als halve kunstenaars beschouwen, kunnen de spanningen hoog oplopen. Een reclamebureau is dan ook een ideaal decor voor een comedy-serie; er ontvouwt zich een groot aantal mogelijkheden voor vrolijke verwikkelingen en een rijk arsenaal aan bezienswaardige types. Eigenlijk is het verbazingwekkend dat er maar zo weinig series over de reclamewereld bestaan. Of zou het misschien komen omdat de gemiddelde comedy-schrijver het reclamewereldje niet goed genoeg kent?

Vanaf aanstaande zondag zendt de VPRO de zesdelige Britse serie The Creatives uit. In totaal bestaan er twaalf afleveringen; de eerste reeks van zes was op de BBC in 1998 te zien en de tweede reeks volgde vorig jaar. Maar de afdeling inkoop van de VPRO meende dat die eerste serie niet leuk genoeg was. Daarover valt te twisten; in de eerste zes afleveringen ging het steeds over het maken van één reclamecampagne, waarvan we telkens aan het slot het abominabele resultaat zagen. Terwijl de tweede reeks meer over de persoonlijke perikelen gaat.

The Creatives speelt zich af in een ietwat sjofel reclamebureau in Edinburgh, waar het creatieve team wordt gevormd door Jack Docherty en Moray Hunter, die de serie ook schreven. Voor zover bekend hebben ze zelf geen reclameverleden, maar ze blijken wel goed te weten hoe het op zo'n bureau toegaat. Onze twee anti-helden hangen er doorgaans nogal ongeinspireerd rond; zelfs hun aparte denkkamertje – inclusief hangmat, pool-tafel en ander mannenspeelgoed – weet hen niet tot briljante reclame-ideeën te brengen.

En hun directeur is al niet veel beter; hij is een door de wol geverfde cynicus, die nog wel versierderig doet tegen alles met een rok aan, maar daarvan allang geen resultaat meer verwacht. Alle drie hebben ze ongetwijfeld ooit de ambitie gehad de beste in hun vak te worden, maar intussen komt de midlife crisis in zicht. Ze zijn tweederangs en beter zullen ze nooit meer worden, al kost het moeite dat toe te geven.

Docherty en Hunter komen zelf ook uit Edinburgh. Ze begonnen als komisch duo en schreven teksten voor andermans shows. Het kostte hun moeite het idee voor The Creatives te verkopen, zei Docherty in een interview op BBC Online: ,,We waren bang dat het een onderwerp uit de jaren tachtig was en dat niemand het zou willen. Dus toen we ermee bij de BBC kwamen, moesten we duidelijk maken dat het weliswaar over reclame ging, maar dat het geen metafoor voor het Thatcher-tijdperk was en geen cliché over lui die coke in hun neus stoppen – het ging gewoon over een industrie na de grote boom, met een heleboel normale types. We hebben veel vrienden die in de reclame werken, en dat zijn allemaal heel normale lui.''

Omdat de eerste serie redelijk aansloeg, bestelde de Schotse afdeling van de BBC een vervolgreeks. Docherty en Hunter maakten het reclamebureau iets minder armetierig dan in het begin, en verdiepten zich iets meer in de privé-affaires van de reclamemakers. Al is er nog steeds meer dan genoeg uit het leven van de gemiddelde reclameman gegrepen. Een opdrachtgever die eigenlijk zijn eigen ideeën de beste vindt – en door het reclamebureau op diplomatieke wijze tot andere gedachten moet worden gebracht – is ook in werkelijkheid een veel voorkomend verschijnsel.

Maar een groot succes was die tweede serie niet. De kijkcijfers waren `minder moedgevend', aldus het jaarverslag van BBC Scotland. Een derde serie lijkt er dus niet meer van te komen.

The Creatives, zondag, VPRO, Ned.3, 23.08-23.40u.