Faillissement Railtrack leidt tot rechtsgang

Het faillissement van Railtrack, de geprivatiseerde exploitant van het Britse spoorwegnet, zal vrijwel zeker uitmonden in een kluwen rechtszaken.

Beleggingsfondsen en belangengroepen van aandeelhouders overwegen de regering aan te klagen, omdat die hun investeringen zou hebben vernietigd door te weigeren het door schulden overladen Railtrack nog langer subsidie te geven.

Het aandeel Railtrack, nog 2,80 pond waard, is sinds gisteren geschorst en analisten betwijfelen of beleggers iets van hun geld zullen terugzien. Fondsmanagers zeggen dat de regering mogelijk de regels heeft geschonden door de markt niet vantevoren in te lichten dat Railtrack surseance boven het hoofd hing.

Railtrack-managers en sommige personeelsleden overwegen een rechtszaak aan te spannen tegen de bewindvoerders, die zondag op last van de rechter werden aangesteld. Railtrack daagt mogelijk ook de bank HSBC voor de rechter, nadat die een uitstaand krediet van 370 miljoen pond (1,3 miljard gulden) bevroor.

,,De regering heeft mijn bedrijf en de aandeelhouders op een ordinaire en onacceptabele wijze behandeld'', aldus directeur Steve Marshall, die gisteren woedend ontslag nam. Marshall, aangetreden nadat Gerald Corbett een jaar geleden na een nieuw dodelijk treinongeluk opstapte, geloofde dat hij het vertrouwen van de overheid genoot.

Minister Byers (Vervoer) dwong het faillissement af door Railtrack dit weekeinde een lening te onthouden van 1,7 miljard pond voor de modernisering van twee hoofdroutes. De regering wil de netwerkexploitant omvormen tot een nonprofitbedrijf, bestuurd door overheid, vakbonden, vervoerders en de reizigerslobby. De regering investeert daarin dertig miljard pond in tien jaar.

Railtrack heeft 250.000 aandeelhouders, merendeels kleine Britse beleggers die elk minder dan 5.000 aandelen hebben, waarvoor ze in 1996 bij uitgifte 3,80 pond (ruim tien gulden, tegen de toenmalige koers) per stuk betaalden. Railtrack, het geprivatiseerde British Rail, was in 1998 nog negen miljard pond waard. Tegen de laatste koers was het 1,46 miljard pond.

,,Ik voel me geplunderd'', zei David Bigg, die bij de privatisering 3.000 pond in Railtrack belegde. ,,In juli [tijdens de aandeelhoudersvergadering] was er geen enkele aanwijzing dat [Railtrack] ineen zou storten'', vertelde hij tegen de BBC. Paul Krebbs, een andere kleine aandeelhouder, noemde de prijsstijging in het eerste jaar ,,achteraf een voorwendsel en bedrog''.

Verscheidene analisten zeiden gisteren dat de curatoren eerst de grote krediteuren zullen terugbetalen en dat de kleine aandeelhouders ,,onderaan de stapel'' liggen. ,,Er is geen reden te verwachten dat de overheid genereus is'', zei een van hen.. ,,Je bent [als aandeelhouder] mede-eigenaar en mede-risicodrager. Wie winst wil kunnen nemen, moet bereid zijn het risico te willen dragen.''