Cabaretiers wachten rusteloos op Godot

Met de cabaretiers van Niet Uit Het Raam (NUHR) maakt regisseur Koos Terpstra van het Noord Nederlands Toneel van Wachten op Godot (1953) een volstrekt anders getoonzette voorstelling dan we gewend zijn. Vorig seizoen was de klassieker van Samuel Beckett even in Groningen te zien, nu gaat hij op tournee. De entourage is vertrouwd: de kale boom, de lege zwarte speelvloer, een tijdloos wit achterdoek, de zwervers Vladimir en Estragon met hun hoed op en hun lompe schoenen aan. Vladimir (Peter Heerschop) moet Estragon (Viggo Waas) telkens de les lezen, want hij lijdt aan geheugenverlies. Althans, in deze versie. Dat is een nieuw gezichtspunt, zo sterk had ik die lijn nooit gezien.

Terpstra is er altijd van overtuigd geweest dat cabaretiers de rollen in Wachten op Godot moesten vervullen. Hij ziet Becketts tekst als `hilarisch en fris'' en de grens tussen cabaret en serieus toneel wil hij niet trekken. Zijn opzet is goeddeels geslaagd, deze Godot heeft een opmerkelijke losheid en vaart.

Hier staan geen twee verweesde zwervers wat melancholiek aan de rand van de wereld bij invallende avond te wachten, maar twee vitale kwelduivels die elkaar gek maken. De aanwezigheid van de cabaretiers is groot, ze zijn brutaal en weten de toeschouwers tot het meezingen van een liedje te verleiden. Eén enkel handgebaar van Heerschop is voldoende de zaal zelfs volmondig ,,We wachten op Godot'' te laten roepen.

Toch kleeft aan deze spelers een groot nadeel. Ze razen door zonder een moment van rust en aandacht op de tekst, in de angst dat één moment van stil spel de toeschouwers subiet doet vervelen. De beide acteurs gaan onophoudelijk tegen elkaar tekeer, met te weinig oog voor opbouw en verinnerlijking. Ze willen elk ogenblik scoren, alsof ze, de een na de ander, een solo staan te spelen. Maar dat is niet zo. Ze vertolken een rol in Wachten op Godot, hetgeen om een talent voor ondergeschiktheid vraagt; aan elkaar en aan de tekst.

Maar bovenstaande bezwaren zijn slechts kanttekeningen bij een voorstelling die als een cabareteske enscenering van een klassiek toneelstuk zeker geslaagd is. Terpstra en de zijnen hebben zich een nieuw genre eigen gemaakt, al ging dat niet straffeloos.

Voorstelling: Wachten op Godot van Samuel Beckett door het Noord Nederlands Toneel. Regie: Koos Terpstra. Tournee t/m 28/5. Inl: (050)311 3399 of www.nnt.nl.