Railtrack bijna failliet

Railtrack, het met schulden overladen beursgenoteerde bedrijf dat de Britse spoorweginfrastructuur exploiteert, staat aan de rand van het faillissement. Een rechter benoemde dit weekeinde op verzoek van de overheid een bewindvoerder, nadat minister Stephen Byers (Vervoer) weigerde een nieuwe subsidie van in totaal 1,7 miljard pond (bijna zes miljard gulden) te geven.

,,Railtrack is afgelopen'', aldus Byers die beloofde de 3,3 miljard pond aan schulden te zullen overnemen tot de voltooide hervorming in een nonprofit-bedrijf. Dat zou de winst opnieuw in het spoor investeren. ,,Het was tijd het spoor terug te nemen in het belang van het reizende publiek.'' Het aandeel, van zeventien pond in de beste tijd gedaald tot 2,80 pond, wordt vrijwel waardeloos, waardoor veel kleine aandeelhouders zijn gedupeerd. Er zouden geen ontslagen vallen.

Railtrack ontstond in 1996 bij de privatisering van het Britse staatsspoorbedrijf British Rail en kreeg het beheer over rails, seinen en stations, die het verhuurde aan 25, eveneens zelfstandige treinmaatschappijen. Het was de laatste van de grote privatiseringen, ingezet onder premier Thatcher. Een reeks dodelijke ongelukken bracht vanaf 1999 achterstallig onderhoud en achtergebleven investeringen ter waarde van miljarden ponden aan het licht. Noodreparaties maakten van de dienstregeling een chaos, reizigers en investeerders liepen massaal weg, en het aandeel stortte in. Bovendien bleek het gefragmenteerde bedrijf, waar niemand eindverantwoordelijk was, onbestuurbaar.