NS maakt verlies op internationale treinen

De internationale divisie van de Nederlandse Spoorwegen (NS) heeft in de eerste helft van dit jaar een verlies behaald van 17 miljoen gulden. Een woordvoerder van NS wijt de financiële problemen bij NS Internationaal met name aan ,,de aanloopverliezen bij bepaalde producten''.

NS maakt verlies op onder meer de internationale hogesnelheidstrein ICE naar Duitsland en de Overnight Express, naar Milaan. De hogesnelheidstrein exploiteert NS samen met het Duitse spoorwegbedrijf Deutsche Bahn.

Verder noemt NS de stijgende kosten voor het technisch onderhoud van het materieel als oorzaak van het miljoenenverlies. De pogingen tot deelnemingen in bijvoorbeeld het Verenigd Koninkrijk en Polen hebben volgens de woordvoerder niets met het verlies van NS Internationaal te maken, omdat deze investeringen in een andere divisie zijn ondergebracht.

De verliezen bij NS Internationaal brengt het bedrijf naar buiten aan de vooravond van besprekingen met de vakbonden over de nieuwe arbeidsvoorwaarden. De woordvoerder bevestigt dat de negatieve resultaten een rol zullen spelen bij de onderhandelingen.

Eerder maakte NS al bekend dat de winst uit de gewone bedrijfsvoering voor het gehele bedrijf in het eerste halfjaar meer dan gehalveerd was van 205 naar 91 miljoen gulden. Ook waarschuwde NS voor dalende resultaten in de tweede helft van 2001.

Het verbeterproject dat de naam Bestemming Klant meekreeg en andere maatregelen om treinen op tijd te laten rijden hebben NS veel geld gekost. Het nettoresultaat nam door rentebaten toe met 14 procent tot 168 miljoen gulden. De totale omzet daalde met 6 procent tot bijna 2,8 miljard gulden.