Hijsen onderzeeboot Koersk verloopt goed

Het Nederlandse bergingsconsortium Mammoet-Smit is vannacht begonnen met het langverwachte hijsen van de gezonken Russische onderzeeboot Koersk. Dit heeft de woordvoerster van Mammoet vanmorgen bevestigd.

,,Het hijsen gaat goed. Iets langzamer dan de geplande tien meter per uur, maar je moet dan ook voortdurend de veiligheid in het oog houden'', zei woordvoerster L. van Seumeren vanuit de Russische havenstad Moermansk. Duikers voerden namelijk elk uur controles uit aan de Koersk, die twee kernreactors aan boord heeft. Het takelen van de Koersk, die in de Barentszee ligt op 108 meter diepte, zou volgens het Russische persbureau Interfax klaar zijn om ongeveer 15.00 uur Nederlandse tijd.

Nadat het takelwerk enkele keren was uitgesteld, begonnen de bergers vanmorgen vroeg om 3.45 uur lokale tijd (1.45 uur Nederlandse tijd) met het hijsen van de 9.000 ton zware onderzeeboot. Vooraf vreesden de bergers voor de grote zuigkracht van de modder en de klei, waarin de Koersk twee meter is weggezakt. Deze suction (zuiging), die in de somberste scenario's 4.000 ton extra trekkracht zou vergen, bleek erg mee te vallen. ,,De Koersk begon bij een trekkracht van 8.800 ton al te bewegen. Met andere woorden: er was haast geen suction'', zei woordvoerster Van Seumeren.

De Koersk hangt in 26 hijskabels – elk gemaakt van 54 stalen koorden – die worden aangetrokken door evenzovele hijsinstallaties, die de onderzeeboot met een soort kliksysteem opvijzelen. De kranen staan op het dek van de ponton Giant-4, waar de Koersk tegenaan wordt getrokken. Als de Koersk zit vastgesnoerd, brengen sleepboten in ongeveer twee dagen het geheel naar Moermansk, waar de Koersk in het dok wordt getild en de lichamen van de oorspronkelijk 118 opvarenden worden geborgen. Als de boot is onderzocht, worden de kernreactors elders leeggepompt.

De operatie verliep vanmorgen voorspoedig. De metingen die elk uur werden gedaan, toonden geen verhoogde radioactiviteit. De ankers van de Giant-4 waren al losgemaakt en een sleepboot was al bezig het ponton te verslepen naar Moermansk in een tempo van een halve mijl per uur. Het weer was goed, maar dreigt de komende dagen om te slaan. ,,Maar dat is niet zo'n probleem, omdat de Giant-4 en de Koersk dan één geheel vormen'', zei Van Seumeren.

Het weer vormde de afgelopen weken wel een obstakel, net als enkele technische problemen. Zo vergden het afzagen van de kop en het bevestigen van de hijskabels aan de romp meer tijd dan verwacht, onder meer doordat het veel heeft gestormd. De Koersk verging vorig jaar augustus.

dossier koersk www.nrc.nl