Regels civiele luchtvaart aan verandering toe

KLM heeft gezegd dat het Sabena niet wil kopen. Dat is geen verassing.

Op grond van de huidige regels mag de Nederlandse luchtvaartmaatschappij de bestemmingen van Sabena buiten de Europese Unie niet overnemen.

Het bestuur van Sabena speelt met de gedachte een doorstart te maken, puur gericht op de Europese markt voor regionale vluchten. Maar eigenlijk zou het beter zijn Sabena te laten sterven, zodat winstgevende luchtvaartmaatschappijen kunnen besluiten of ze in het gat willen springen. Virgin Express en Ryanair zitten al op het vinkentouw.

Beperkende regels zijn in goede tijden al behoorlijk vervelend, maar in deze slechte tijden zijn ze ronduit rampzalig. Met een aantal nationale luchtvaartmaatschappijen - TAP, Alitalia, Austrian Airlines - gaat het niet goed. Ze doen hun best te bezuinigen en hun capaciteit terug te brengen, getuige het haastig opgestelde, maar goed ontvangen herstructureringsplan van Alitalia.

Maar zolang deze concerns gevangen zitten binnen hun nationale grenzen kunnen ze geen gebruik maken van de transnationale fusiemogelijkheden die hen zouden kunnen redden. Als de regeringen van de EU een echte consolidatie van de markt willen, in plaats van een serie omvallende dominostenen, moeten ze aandringen op een ingrijpende reorganisatie van de internationale luchtvaart. Op die manier kan Europa een gezonde bedrijfstak ontwikkelen, met een kleiner aantal maatschappijen voor de grote afstanden en een overzichtelijke markt voor regionale vluchten.

Gelukkig heeft de crisis de autoriteiten met de neus op de feiten gedrukt. De Europese Commissie wil nu van de regels af die beperkingen opleggen aan het eigendom van luchtvaartmaatschappijen. De Commissie zou haar standpunt duidelijk moeten maken als zij op 10 oktober bericht over mogelijkheden om luchtvaartmaatschappijen door de huidige crisis heen te helpen.

De Britse regering heeft bij de ICAO (de organisatie die belast is met de regelgeving op het gebied van de civiele luchtvaart) bepleit om hervormingen door te voeren. Helaas heeft zij daar geen ruchtbaarheid aan gegeven.

Die stilte moet doorbroken worden, want als de muren van Jericho niet vallen, doen de dominostenen dat wel.

Onder redactie van Hugo Dixon.

Voor meer commentaar: zie www.breakingviews.com.

Vertaling Menno Grootveld