Raz toont macht en moord in dans

Binnen de moderne dans ziet choreograaf Hans Tuerlings zichzelf als Brutus, de moordenaar. De echte Brutus vermoordde Julius Caesar, Tuerlings vermoordt de dans, in zijn nieuwe choreografie Oratorio. De Tilburgenaar koketteert al jaren met zijn haat-liefdeverhouding voor dans en ondertussen bouwt hij met zijn gezelschap Raz een prachtige reeks choreografieën op.

Oratorio is deel zes van Tuerlings Italië-reeks `Casa del sogno' waarin het huis van schrijver en dandy Gabriele D'Annunzio bron van inspiratie is. Toch is het enige Italiaanse dit keer dat het verhaal van Julius Caesar en zijn vriend Brutus zich in Rome afspeelde.

De vier dansers hebben met hun choreografische meester geput uit William Shakespeare's Julius Caesar en elementen eruit in een eigen tekst vervlochten. Daarin liggen choreografen op de bodem van het meer, regeren ze over hun `dead body' en draait het net als in het echte (toneel)leven om macht en machtsmisbruik. Er wordt lustig op los geassocieerd en geparafraseerd maar de structuur is helder: een stukje tekst, al dan niet voorgelezen, in de microfoons geschreeuwd of uitgehijgd, dan een dansje.

De dansjes zijn weer exemplarisch mooi van nonchalance: ingezette bewegingen worden maar niet voltooid en flubberen weg. Tuerlings toont deze keer opmerkelijk meer liefde dan haat voor beweging, want hier en daar zijn de ruimtelijke en puur fysieke combinaties zelfs ouderwets esthetisch te noemen. De dansers zijn ijzersterk en Gavin Louis is de uitblinker.

Oratorio is echter niet helemaal geslaagd in de dramaturgie. De structuur is na verloop van tijd nogal voorspelbaar en zaken als bloed gesymboliseerd door een rode doek kunnen nu alleen nog in het jeugdtheater, maar jammer zijn vooral de tekortkomingen van de dansers als acteur. Schreeuwen betekent onverstaanbaarheid en de eigen tekstinterpretatie is helaas eendimensionaal en vlak. Voorspelbaar is ook de vioolcompositie van Loek Dikker die als een kant-en-klaarsaus over de voorstelling uitgegoten wordt. Maar net als in de liefde vergeef je in de dans soms wat tekortkomingen. Tuerlings oratie over macht en moord is er uiteindelijk een van de aangename soort. Precies wat de moderne dans nodig heeft op dit moment.

Voorstelling: Oratorio van Raz. Regie en choreografie: Hans Tuerlings. Muziek: Loek Dikker. Tekst: Raz. Gezien 2/10 Schouwburg Tilburg. Tournee t/m 14/12. Inl.: (013) 583 5929.