Kabinet bezorgd over steun KLM-rivalen

Het kabinet wil dat de Europese Commissie het voortouw neemt in de coördinatie van steunmaatregelen aan de Europese luchtvaartsector. Alleen zo kan voorkomen worden dat een lappendeken van nationale kredieten ontstaat, waarvan de KLM concurrentienadeel ondervindt.

Dat heeft premier Kok gisteren na het wekelijkse overleg in de ministerraad gezegd. Hij reageerde daarmee op de kredieten die deze week in verschillende landen zijn verleend aan luchtvaartmaatschappijen die sinds de aanslagen in de VS in ernstige financiële problemen zijn geraakt.

De Zwitserse autoriteiten gaven steun aan Swissair en in België kreeg Sabena een overbruggingskrediet van een maand. In Groot-Brittannië hebben British Airways en Virgin de overheid om steun gevraagd. Volgens Kok is nu sprake van een ,,domino-effect'' van nationale steunmaatregelen. Hij vreest dat dit ,,concurrentieverstorend'' werkt.

Over de situatie van KLM, dat arbeidstijdverkorting voor ongeveer 1.300 werknemers heeft aangevraagd en vluchten heeft geschrapt, zei Kok dat er reden is voor ,,ernst'', maar niet voor ,,dramatiek''.

De betrokken ministers Netelenbos (Verkeer) en Zalm (Financiën) hebben gisteren een brief gestuurd naar Eurocommissaris Monti (Mededingingsbeleid) om de Europese Commissie te ,,alerteren'', aldus Kok. De Commissie heeft deze week al geïrriteerd gereageerd op de steun aan Swissair van Zwitserland, dat geen lid is van de Europese Unie.

De Commissie heeft de Zwitserse regering gewezen op een akkoord uit 1999, dat Zwitserland en de Unie verplicht tot overleg voordat steun wordt gegeven aan nationale luchtvaartmaatschappijen.

Gisteren kondigde Eurocommissaris Loyola De Palacio (Transport) aan volgende week maatregelen te treffen zodat sommige luchtvaartmaatschappijen geen concurrentievervalsende steun krijgen. De Ierse premier Ahern kondigde gisteren aan ook de Ierse luchtvaartmaatschappij Air Lingus financiële steun te verlenen, maar wil dat doen in overleg en met instemming van de Europese Unie.