Achteruit inparkeren op het Damrak

Het is wel even oppassen geblazen met de huidige beursgangers. Telecombedrijf UPC bracht zijn dochter Priority als dood aandeel naar de beurs. Niet bedoeld om geld op te halen, maar ter voorkoming van een claim van sommige aandeelhouders.

Euronext, de beurs zelf, maakte deze zomer zijn debuut. De beursorganisatie blijkt echter geen beursnotering in Amsterdam te hebben. Officieel staat de beursorganisatie in Parijs genoteerd, waar Franse noteringsregels gelden. In Amsterdam kan weliswaar gehandeld worden in het beursaandeel, maar het fonds heeft een buitenlandse status, een `segmentverhandeling', waardoor het aandeel niet onder de Nederlandse beursregels valt. De belegger die niet goed thuis is in het Franse, sterk afwijkende, noteringsregime, moet daarvan bewust zijn als hij een aandeeltje Euronext koopt.

En dan is er nog de sluiproute naar het Damrak. Wie geen zin heeft om met alle bombarie, champagne, opgestoken duimen en een dik prospectus de hoofdingang van Beursplein 5 te betreden, kan via een belendend steegje ook op de vloer uitkomen: de omgekeerde overname. De onderneming met beursaspiraties kan op deze manier zonder directe hulp van buitenstaanders zijn debuut maken.

De Nederlanden Compagnie staat momenteel als doorgangshuis in de etalage. Het bedrijfje onderhandelt met een onbekende partij over een omgekeerde overname. De truc is eenvoudig: DNC koopt straks een andere partij, betaalt met heel veel nieuwe eigen aandelen, waardoor meer dan de helft van de zeggenschap bij de verkopende partij terechtkomt. Gevolg is dat de verkoper eigenlijk koper wordt. Koper van een nagenoeg lege vennootschap mét beursnotering én compensabele verliezen. In het verleden kwam DNC ook langs deze route op de beurs via het toenmalige Koppelpoort.

Koning Beurshuls is ongetwijfeld De Vries Robbé Groep. Vlak na de Tweede Wereldoorlog komt fabrikant van landbouwmachines Mulder Boskoop door de hoofdingang naar de beurs. De gebroeders Van Mook brengen eind jaren tachtig hun staalconstructiebedrijf in. Tien jaar later gaan alle activiteiten de deur uit en wordt de vennootschap schoon aan de haak opgeleverd aan een paar wilde jongens uit de uitzend- en staalsector. Zij gebruiken het vehikel om hun kwakkelende bedrijven te verzilveren. Inmiddels verkeert het bedrijf in surséance en staat het weer open voor partijen die een beursnotering nodig hebben. Misschien toch nog wat voor KPN Mobile, de leenfabriek van Dick Scheringa of het popelende Schiphol? Melden bij de bewindvoerder is voldoende.