Advertentiecampagne Meulenhoff stuit op kritiek

Uitgevers van Perscombinatie Meulenhoff (PCM) maken dankbaar gebruik van de voordelige advertentietarieven die voor hen worden gehanteerd in de PCM-kranten de Volkskrant, NRC Handelsblad, Trouw, Het Parool en het Algemeen Dagblad. Zo voert uitgeverij J.M. Meulenhoff de laatste weken een ware campagne om het boek Dans van de luipaard van Lieve Joris onder de aandacht te brengen. De lezers worden verleid met paginagrote zwart-wit advertenties, die een uitgeverij normaal gesproken algauw 60.000 gulden kosten.

,,Het boek van Lieve Joris verscheen net in de periode dat er zoveel auteurs waren weggelopen'', zegt een woordvoerster van Meulenhoff, ,,daarom moest de focus weer even worden verlegd naar de mooie boeken die we uitgeven. En daarnaast is het boek ook onze klapper van het najaar.'' De uitgeverij wil niet kwijt hoeveel geld er aan de advertentiecampagne is uitgegeven. ,,We krijgen korting, ja, maar ik zeg liever niet hoeveel.''

Pieter de Jong, algemeen directeur van het concurrerende uitgeversconcern de Weekbladpersgroep, is `jaloers' op de lage advertentietarieven voor de collega-uitgevers bij PCM, maar noemt het ,,toch niet de meest creatieve manier om een boek in de markt te zetten. Dit is zo obvious, in zulke grote advertenties is zelfs Albert Heijn niet meer geïnteresseerd.''