Opgeprikt

Het komt door de terugkeer van glamour en elegantie in de mode. Door de sinds vorig jaar overal aanwezige bloemenprints. Door de retro-trends, waaronder die uit de jaren '50, met jurken die gemaakt lijken om naar een Amerikaanse prom te gaan, niet zo'n Hollands eindexamenfeestje, maar de gouden kans om je uit je vettige puberbestaan te ontworstelen in die beeldschone jurk en ervandoor te gaan met de aanvoerder van het footballteam. Die promjurken zweefden al over de catwalk bij Prada, Moschino en Givenchy. En geen prom-outfit is compleet zonder het accessoire van dit moment: de corsage. Chanel, Ralph Lauren en vooral Dolce & Gabbana zijn er gek op en pinnen ze ook op sexy topjes en op fluwelen bandjes rond de hals.

Maar de plotselinge bloei van de grote, opgespelde bloem in onze winkels is vooral te danken aan de populaire serie Sex & The City, die niet alleen spraakmakend is wegens de komische en uitgesproken kijk op seks anno nu en de vermeende slechte invloed op welopgevoede jonge vrouwen, maar ook een stijlbijbel is voor mode. Het ontwerpersduo Patricia Fields en Rebecca Weinberg, verantwoordelijk voor de aankleding van de serie, lanceerde modetrends in het straatbeeld door de hoofdrolspeelsters garderobes te geven die de essentie van kosmopolitische stijl weergeven. Ze maakten de Fendi baguette-tas, stilettohakken en het gouden naamkettinkje populair en vooral: de Carrie Flower, een oversized zijden bloem, door actrice Sarah Jessica Parker in haar rol als Carrie gedragen, op de revers, in de nek, op de schoenen, riem en tas, en om de pols. Ze draagt ze niet alleen in de serie maar ook gewoon in het openbaar, bij bijvoorbeeld de Emmy-uitreikingen. Parker is de corsage. En Parker is hot, dus de corsage ook.

De grotebloemenbroche is ook in Nederland te koop. Vanaf dit voorjaar leidde de corsage reeds een sluimerend bestaan. Maar dit seizoen zijn vooral etaleurs er dol op, en de stylisten van de bladen. Vorige week had zelfs de piepjonge covergirl van het jongevrouwenblad Yes een enorme roos opgespeld dan moet het dus wel hip zijn.

En toch: je ziet ze nog nergens gedragen. Corsages associëren we in Nederland hardnekkig met bruiloften en andere officiële gebeurtenissen. In dat licht is het niet eens een doorbraak dat Maxima een gigantische witte bloem droeg bij haar bezoek aan Amsterdam dat hoort immers niet bij het hoofdstuk `mode' maar bij het hoofdstuk `protocol'? Is het onze nuchtere, calvinistische geest die de kitscherige frivoliteit en de opvallendheid van een bloem niet verdraagt? Mijn eigen ervaring leert dat mensen vooral vragen: ,,Moet je naar een bruiloft?'' dezelfde vraag die ik krijg als ik een hoed opzet.

Maar zo'n trend is wel de gelegenheid om eens vrolijk uit te pakken. Voor wie zich niet helemaal in een ladies-who-lunch-outfit wil hijsen: een corsage werkt ook op een T-shirt of spijkerjack. De bloem is er in zoet-vrouwelijke roos-versie, maar ook in modern plastic, suède of leer voor een ruigere rock chick touch. Bij de wat blote mode heeft het de functie van een iets verhoogd, uitdagend vijgenblad. Stylisten pinnen ze op simpele zwarte T-shirts en uitdagende avondjurken, op spijkerjacks (bij Diesel) en damestassen. En inmiddels zijn ze overal te krijgen, van PC Hooftstraat tot H&M en V&D, dus je hoeft niet meer te wachten of de aanvoerder van het footballteam wel een mooie corsage voor je heeft meegebracht, je koopt gewoon je eigen exemplaar. Ik heb er toch maar een paar ingekocht met de intentie to boldly go where no woman has gone before en ze gewoon naar mijn werk te dragen. In de hoop dat de trend langer duurt dan Carrie Bradshaws vluchtige verhoudingen in Sex & The City.