Dros en Geelen samen apart

Het is zo gewoon om aan Imme Dros (1936) en Harrie Geelen (1939) te denken als aan een echtpaar dat kinderboeken maakt. Zo gewoon dat je makkelijk zou vergeten dat ze eigenlijk pas sinds 1991, toen het succesvolle door Dros geschreven en door Geelen getekende Ik wil die! verscheen, de Geelendros of de Drosgeelen zijn die iedereen kent. Daarvoor deden ze ook wel dingen samen maar minder vaak. Harrie Geelen was vroeger trouwens helemaal geen tekenaar, hij was de tekstschrijver van onder meer Oebele en Kunt u mij de weg naar Hamelen vertellen meneer, populaire kindertelevisieprogramma's uit de vroege jaren zeventig, hij regisseerde en componeerde. Imme Dros' grote succes Annetje Lie in het holst van de nacht (1987) werd geïllustreerd door Margriet Heijmans.

De tentoonstelling die het Letterkundig Museum in Den Haag heeft ingericht onder de titel Zo zijn we niet getrouwd haalt het echtpaar uit elkaar, maar zet ze ook bij elkaar. Wie binnenkomt wordt verwelkomd door Imme Dros, die met haar armen wijd en lachend voor je neus staat – levensgroot en in karton. Een eindje achter haar staat Harrie Geelen. Het is zijn zaal, die eerste. Dat zie je zo, niet alleen aan de vele gouaches die aan de muur hangen in vrolijke Geelen-streken, met de dwergachtige figuurtjes van Roosje en Jan en de rode laarsjes van de van de giraf af ploffende Dikkertje Dap, maar ook aan het bed dat daar staat. Het is het bed van `het kind Herman', over wie Geelen een boek schreef dat hij ook zelf illustreerde, en het is beschilderd met een bonte deken. Ervoor ligt een geschilderd kleedje en het bed staat tegen een geschilderde muur met een geschilderd uitzicht op een geschilderd landschap. Het zou, zie je dan, nog niet zo gek zijn als Geelen je uitzicht of je huis kwam schilderen.

De volgende zaal laat de samenwerking zien: boeken van Imme Dros met tekeningen van Harrie Geelen, en in de laatste zaal is Imme Dros de hoofdpersoon. Daar liggen ook uitdraaien van haar Homerus-vertaling Odysseia, waarin het metrum nadrukkelijk aangegeven staat, eerste drukken van vroege boeken en tijdschriftuitgaven van verhalen. Je ziet daar duidelijk waar haar belangstelling naar uitgaat: naar Texel, waar ze vandaan komt, en daarmee verbonden ook naar de Tweede Wereldoorlog, en naar de Griekse mythologie en meer in het bijzonder Odysseus. In een essay over Dros' werk dat ter gelegenheid van de tentoonstelling verscheen, verbindt Bregje Boonstra het Texel-gevoel van Dros, het steeds maar weer terugkeren naar dat ene eiland, met Odysseus en zijn eeuwige terugkeer naar Ithaka.

Dros en Geelen hebben elkaar leren kennen in 1958, toen ze beiden Nederlands studeerden. Ze traden op met studentencabaret Sing Sing – van één van die optredens is een stukje te zien. Roerend jong en roerend braaf zijn ze daar. Nu, bijna veertig jaar later, is Imme Dros de meest bekroonde kinderboekenschrijfster van Nederland, getrouwd met de schrijver Harrie Geelen die bovendien een van de meest gelauwerde illustratoren is. Hoe dat zo gekomen is laat deze vrolijke tentoonstelling zien.

Tentoonstelling: `Zo zijn we niet getrouwd' over het werk van Imme Dros en Harrie Geelen. Letterkundig Museum Den Haag t/m 17 febr. 2002. Open: di t/m vrij 10-17u, za-zo 12-17u