Vonnis Hof wil eind nachtvlucht Heathrow

Het Europese Hof voor de rechten van de Mens in Straatsburg heeft gisteren bepaald dat vluchten tussen elf uur 's avonds en zes uur `s ochtends een inbreuk zijn op het `basisrecht' op nachtrust van omwonenden van de Londense luchthaven Heathrow. De zaak was door omwonenden aangespannen.

Een eventueel verbod op nachtvluchten is echter een farce, meent een woordvoerder van de Londense Kamer van Koophandel na de uitspraak. Hij zei dat een verbod de luchtvaart discrimineert en raakt op het moment dat ze al op haar zwakst is [door de terreurcrisis]. De actiegroep Hacam (`Heathrow Association for the Control of Aircraft Noise') haalde gisteren daarentegen de champagne uit de kast na de uitspraak die de klagers elk een schadevergoeding van 4.000 pond (14.000 gulden) toekende.

Volgens Hacam kunnen omwonenden niet doorslapen door zestien vaste nachtvluchten op het drukste vliegveld van Europa. Voorzitter John Stewart van de actiegroep zei te geloven dat de Britse regering niet in beroep zal gaan en dat een daadwerkelijk verbod binnen anderhalf jaar van kracht wordt. ,,De uitspraak van het Hof heeft de weg geëffend voor bewonersgroepen in heel Europa om nachtvluchten aan te pakken.''

Toch is onzeker of het over anderhalf jaar `s nachts stil wordt rond Heathrow. Weliswaar is de Europese Verklaring voor de Rechten van de Mens kortgeleden geïntegreerd in het Britse rechtsstelsel, maar de uitspraak van het hof is niet bindend. Onduidelijk is ook welke gevolgen de uitspraak heeft voor andere Europese vliegvelden en luchtvaartmaatschappijen. British Airways (BA) heeft al laten weten dat verplaatsing van vroege vluchten tot dertig miljoen pond per jaar extra kost.

Een man die permanent nachtdienst doet en overdag slaapt, belde gisteren de BBC-radio met de vraag of de dagvluchten misschien ook verboden kunnen worden. ,,Die druisen tegen míjn mensenrechten in'', aldus de man.