Levensgenieter

De carrière van Louis Frankenhuis begon in zijn studententijd. Als reisleider voor busvakanties trok hij naar Rome en Lourdes. Dertig jaar later, hij is nu 51, heeft hij zo'n beetje de top van het reisleiderdom bereikt: over drie maanden wordt hij de nieuwe directeur van Travel Unie International, de grootste reisorganisatie van Nederland.

,,Frankenhuis is een man van de praktijk'', vertelt directeur Hans Bommer – tevens oud-collega van Frankenhuis – van Kras SterVakanties. ,,Hij kent de reisbranche van binnen en van buiten''.

Op zijn negenentwintigste, na een studie politieke wetenschappen in Nijmegen, begon Frankenhuis op de pr-afdeling van Nuon. Maar na vijf jaar miste hij de reiswereld zo dat hij besloot een gewaagde stap te nemen: hij nam het voormalige familiebedrijf Kras Reizen over. Kras Reizen was in 1922 opgericht door Johan Kras, die met paard en wagen een lijndienst tussen Ammerzoden en 's-Hertogenbosch reed. ,,Bij de overname is Frankenhuis met helemaal niets begonnen'', vertelt voorzitter Willy Vos van de Stichting Recreatie Reizen voor Ouderen (SRO). ,,Ik kan me herinneren dat Frankenhuis aan het begin van zijn ondernemerschap zelfs geld van mij heeft geleend. Maar de tijden zijn veranderd, Frankenhuis heeft van Kras Reizen een zeer succesvol bedrijf gemaakt.'' SRO en Kras SterVakanties doen na dik twintig jaar nog steeds goede zaken, elk jaar gaan er zo'n 7.000 ouderen met de organisatie op vakantie.

Samen met de huidige directeur Hans Bommer van Kras SterVakanties begon Frankenhuis aan een drastische modernisering van het bedrijf. De formule was in die tijd uniek: één reis met één aanbieding waar alles bij inbegrepen zit: vlucht, hotel, eten en reisprogramma. Bovendien gingen ze deze Kras-reizen verkopen via externe reisorganisaties, via eigen reisbureaus en direct van maatschappij naar klant. Bommer: ,,Dat werkte voortreffelijk.'' Maar ook de manier van adverteren bracht Kras in een toppositie, vertelt hoofdredacteur Jan Lockhoff van het vakblad Reisrevu. Kras adverteerde uitsluitend per aanbieding.

Eind jaren tachtig werd Kras Reizen overgenomen door Ster Vakanties uit Beverwijk, de merknaam veranderde in Kras SterVakanties. Drie jaar geleden werd het bedrijf weer overgenomen, door Travel Unie International. Frankenhuis verhuisde mee en werd lid van de raad van bestuur.

Hoofdredacteur Lockhoff: ,,Frankenhuis is echt een aanwinst voor TUI. De voormalig directeur Hans Bakker besteedde meer aandacht aan het integratieproces, Frankenhuis is een echte ondernemer. Hij let op de kosten, weet wat er in en uit gaat. Frankenhuis is een slimme man in de goede betekenis van het woord. Hij is een snelle denker, een strateeg en bovendien erg gezellig aan tafel.''

Dat Frankenhuis er een bourgondische levensstijl op na houdt, weet directeur Hans Bommer van Kras SterVakanties ook. ,,Hij houdt van een goed glas wijn en een lekkere sigaar.'' Lockhoff noemt hem een levensgenieter. Lockhoff vertelt dat hij oldtimers verzamelt en er graag in rijdt door het dorp Heusden-Vesting waar hij woont. Zijn oud-collega van Nuon Jan Cuypers praat over zijn smaakvol ingerichte woning, zijn gastheerschap en dat hij graag goed gaat dineren. Aan de muur thuis hangen originele schilderijen van onder anderen Jan Sluyters.

Frankenhuis is ook een charmeur, vertelt voorzitter Willy Vos van de Stichting Recreatie Reizen voor Ouderen. ,,Hij weet zijn zaakje goed te verkopen.'' Toch treedt Frankenhuis nooit in de publiciteit. Zo hoort het ook, vindt Jan Cuypers ,,een ondernemer moet nietverkondigen, maar doen''.