Doorstart Swissair wordt nog moeilijk genoeg

De liquidatie van Swissair is zonder enige twijfel slecht nieuws voor de aandeelhouders en crediteuren. Toch is het de juiste beslissing. Dankzij een ondoordachte expansiestrategie heeft de Zwitserse nationale luchtvaartmaatschappij maandenlang op de rand van een bankroet gebalanceerd. Het laatste zetje de afgrond in was de terreuraanslag op de Verenigde Staten.

UBS, Crédit Suisse en de Zwitserse autoriteiten hebben besloten niet te proberen het onmogelijke te verwezenlijken. De banken kopen Swissairs belang van 70 procent in zijn regionale dochter Crossair voor 260 miljoen Zwitserse frank, wat overeenkomt met de slotkoers van vorige week vrijdag. Ze willen Crossair omvormen tot een afgeslankte nationale luchtvaartmaatschappij, door tweederde van Swissairs routes over te nemen, en vast en zeker ook een deel van de operationele activa en het personeel.

Swissair zelf houdt een pakket bedrijven over waarvan de waarde moeilijk te bepalen is. Maar die is waarschijnlijk lager, zo niet véél lager, dan de nettoschuld van het concern, die eind juni op 10,4 miljard Zwitserse frank stond.

De toekomst van Swissair lijkt zeker: die is er niet. Maar bij Crossair liggen de zaken ingewikkelder. De nieuwe eigenaren van de regionale luchtvaartmaatschappij hebben hun interpretatie van de Zwitserse nationale belangen net zo zwaar laten meewegen als hun eigen directe financiële belangen.

Als het dat wil, kan Crossair de routes van Swissair winstgevender maken dan zij onder het oude regime waren. Een grootschalig programma van gedwongen ontslagen moet het bedrijf in staat stellen drastisch te snijden in de kosten. Maar op dit moment is het onmogelijk om te voorspellen of Crossair, als een kruising tussen een regionale en een lange-afstandsmaatschappij, zal overleven. De Europese overcapaciteit in de luchtvaartindustrie zal door deze rationalisatie slechts in geringe mate teruggebracht worden.

Nu zij hun nationale plicht hebben gedaan, lijken UBS en Crédit Suisse het voorzichtig aan te willen doen. Ze proberen niet alleen een algemeen aanbod aan de minderheidsaandeelhouders van Crossair te vermijden, maar ze proberen ook bijna de helft van hun nieuwe bezit te slijten aan Zwitserse lokale autoriteiten. Het begin van de herstructurering is er, maar het is wel een bescheiden begin.

Onder redactie van Hugo Dixon. Voor meer commentaar: zie www.breakingviews.com. Vertaling Menno Grootveld