Belgisch kabinet wil surseance en krediet Sabena

De Belgische regering wil surseance van betaling en een overbruggingskrediet voor luchtvaartmaatschappij Sabena. Dat was vanmiddag het resultaat van een spoedbijeenkomst van het kernkabinet.

,,Het is surseance of faillissement'', zei vice-premier Laurette Onkelinx vanmiddag. Volgens haar kan de Belgische staat als meerderheidsaandeelhouder ,,een klein beetje geld'' als overbrugging voor een maand op tafel leggen. De plannen zijn gericht op het creëren van een veel kleiner Sabena (12.000 werknemers), nu partner Swissair zelf in surseance verkeert en een eerder overeengekomen Zwitserse geldinjectie uitblijft.

Minister Rik Daems (Overheidsbedrijven) ging er gisteren al vanuit voor een overbruggingskrediet groen licht te krijgen van de Europese Commissie, die toeziet op handhaving van de strenge regels voor staatssteun. Volgens Daems stelt de Commissie zich ,,echt flexibel'' op. Wel maakte hij duidelijk dat zo'n krediet slechts voor korte tijd mag worden verleend en tot een rendabele activiteit moet leiden. ,,De omvang is een beslissing die de Europese Commissie moet nemen'', aldus Daems.

Sabena kan met een overbruggingskrediet voorlopig kerosine en luchthavengelden blijven betalen, zodat niet zoals bij Swissair vliegtuigen aan de grond moeten blijven. De piloten blijven hun stakingsacties opschorten. Al eerder had de regering aangekondigd gerechtelijke stappen te nemen tegen Swissair, Crossair, UBS en Crédit Suisse wegens de weigering de contractueel verplichte kapitaalinjectie in Sabena te doen.

Premier Guy Verhofstadt zei gisteren op een persconferentie dat het ,,in de hoofdstad van Europa met een luchthaven waar jaarlijks 22 miljoen passagiers komen, mogelijk moet zijn een rendabel luchtvaartbedrijf te hebben''. In Belgische luchtvaartkringen wordt druk gespeculeerd over een scenario voor een drastisch afgeslankt Sabena. Surseance van betaling was onvermijdelijk geworden. Want Sabena heeft 2,23 miljard euro schuld, het meeste aan Airbus, leasemaatschappijen en banken. Een veelvuldig genoemde optie is het onderbrengen van Sabena's vliegactiteiten (met name Europese bestemmingen) bij dochterbedrijf DAT, naar het voorbeeld van Swissair-dochter Crossair. DAT voert nu al eenderde van Sabena's Europese vluchten uit en vervoert jaarlijks met kleinere toestellen ruim 3 miljoen passagiers. Minister Daems sprak gisteren over een ,,nieuw Sabena'' dat zich op Europese bestemmingen concentreert. Niet-kernactiviteiten, zoals onderhoud, catering en vracht, zouden dan elders worden ondergebracht.

Premier Verhofstadt sprak gisteren met de vakbonden en riep het personeel op juist nu de moed niet te verliezen. Hij vroeg de piloten nadrukkelijk met acties te stoppen. Sabena-bestuursvoorzitter Fred Chaffart zei vanmorgen dat de pilotenacties, die vier dagen duurden, Sabena gemiddeld drie miljoen euro per dag hebben gekost. De piloten bleven gisteren het vertrek van uitvoerend topman Christoph Müller eisen. Intussen stemde het personeel in een referendum met kleine meerdeheid in met Müllers herstructureringsplan. Dat is nu, zonder Swissairs kapitaalinjectie, achterhaald.