Swissair vraagt uitstel betaling

De Zwitserse luchtvaartmaatschappij Swissair heeft uitstel van betaling aangevraagd. De Belgische maatschappij Sabena, waarvan Swissair voor 49,5 procent eigenaar is, overweegt eenzelfde stap.

Swissair heeft aan het begin van de middag alle vluchten opgeschort. Swissair, jarenlang toonbeeld van Zwitserse zakelijkheid en punctualiteit, is het eerste grote slachtoffer van de crisis die onder meer het gevolg is van de recente terreuraanvallen in de VS.

Door de problemen ziet Swissair af van een financiële injectie in Sabena ter grootte van 125 miljoen euro. De Belgische regering, grootaandeelhouder van Sabena, liet weten de Zwitsers via de rechter te willen dwingen aan hun betalingsverplichtingen te voldoen. Ze beschuldigde hen in een communiqué van een ,,flagrante schending'' van een afgelopen zomer gesloten akkoord over een gezamenlijke kapitaalinjectie in Sabena van 430 miljoen euro.

De Belgen willen ook de Zwitserse banken UBS en Credit Suisse, die zich over de boedel van Swissair buigen, voor de rechter dagen. Daarnaast wil de Belgische regering proberen Sabena met een overbruggingskrediet van de ondergang te redden.

De afgelopen jaren raakte Swissair steeds dieper in de financiële problemen, vooral door miljoenenuitgaven om Sabena en een aantal kleinere Franse luchtvaartmaatschappijen van de ondergang te redden. De schuldenlast van Swissair is nu opgelopen tot 17 miljard Zwitserse frank (25,5 miljard gulden). Swissair-dochter Crossair, dat nu alleen korte verbindingen onderhoudt, zal alle winstgevende routes van Swissair overnemen in een poging een nationale Zwitserse luchtvaartmaatschappij te behouden. Bijna dertig toestellen van de Swissair-vloot van 162 machines worden buiten bedrijf gesteld, terwijl 2.560 mensen hun baan verliezen.

De banken UBS en Credit Suisse betalen 260 miljoen Zwitserse frank (zo'n 390 miljoen gulden) voor 70 procent van Swissairs aandelen in Crossair. Bovendien stellen zij een overbruggingskrediet van 250 miljoen frank beschikbaar. De aandelenkoers van beide banken daalde vanochtend fors.

De autoriteiten op Heathrow hielden vanochtend twee toestellen van Swissair aan de grond om betaling van luchthavengelden af te dwingen, aldus Swissair vanochtend. Schiphol liet vanochtend weten geen toestellen van Swissair aan de ketting te leggen omdat er ,,betalingsafspraken met Swissair zijn gemaakt''. [Vervolg SWISSAIR: pagina 17]

SWISSAIR

Toestellen Swissair staan vast

[Vervolg van pagina 1] Swissair gelastte zelf drie vluchten naar Brussel af ,,om veiligheidsredenen''. Afgelopen zomer `gijzelde' grondpersoneel op de Brusselse luchthaven Zaventem een toestel van Swissair uit protest tegen de gang van zaken tussen geldschieter Swissair en Sabena. Ook op andere vliegvelden in Europa werden Swissair-toestellen aan de grond gehouden.

Baas bij het nieuwe Crossair wordt topman André Doser. Mario Corti, die eerder dit jaar overkwam van Nestlé om Swissair te redden van een faillissement, treedt terug uit de raad van bestuur van Crossair en zal optreden als liquidator van Swissair.

Het Zwitserse kabinet besloot gisteravond geen overheidssteun te verlenen aan de nieuwe operatie. Kennelijk was de federatie bereid geweest voor het saneringsplan van Corti haar aandeel in de luchtvaartmaatschappij van 3 procent te verdubbelen tot 6 procent, wat een injectie van 200 miljoen frank had betekend.

Maar nu de reddingsoperatie neerkomt op een faillissement van het oude Swissair vindt het Zwitserse kabinet het niet opportuun hier belastinggeld aan te besteden. Minister van Financiën Villiger zei gisteravond dat hij het wel betreurt dat Swissair haar verplichtingen nu niet meer nakomt.

In België is de woede over de gang van zaken groot. Met de kapitaalinjectie van Swissair zou een juist vorige week met de vakbonden overeenkomen herstructureringsplan van Sabena, waarover het personeel zich in een referendum uitspreekt, deels worden gefinancierd. ,,Ik ben razend. Ze hebben een scenario uitgedokterd om hun verplichtingen te ontlopen'', zei minister Daems van Overheidsbedrijven gisteren.

Daems gaf vanmorgen aan dat het kabinet nog kijkt naar mogelijke complicaties van een overbruggingskrediet in verband met de Europese regelgeving over staatssteun. Een kapitaalinjectie door alleen door alleen de Belgische overheid is volgens hem wegens de Europese regels onmogelijk. Een woordvoerder van Eurocommissaris Monti (Mededinging) zei vanochtend dat er voortdurend contact is met de Belgische overheid over de kwestie-Sabena.

De Sabena-piloten schortten vanmorgen hun vorige week begonnen stakingsacties voor 24 uur op. Zij eisen in ruil onder meer het aftreden van topman Christoph Müller en intrekking van zijn herstructureringsplan. Een bestuurder van de socialistische vakbond waarschuwde de regering zich bewust te zijn van het dreigende ,,bloedbad'' van massa-ontslagen onder de 12.000 personeelsleden.