Dit is een artikel uit het NRC-archief

Economie

Reclamewereld sinds aanslagen voorzichtig

Niet alleen in Hollywood zijn na de aanslagen in New York en Washington allerlei films op de lange baan geschoven. Ook de reclamewereld heeft tientallen commercials terug in de la gelegd, uit de roulatie gehaald of aangepast. De toch al kwakkelende reclame-industrie is door 11 september uit het lood geslagen. Onmiddellijk na de aanslagen ruimden veel media alleen plaats in voor nieuws. Advertenties werden opgeschort. Tegelijkertijd besloten honderden bedrijven reclame-uitingen terug te trekken uit vrees voor blunders of uit angst voor onwellevendheid. Ditmaal kon dat straffeloos. Nu beraadt het Amerikaanse bedrijfsleven zich over een strategie: toch doorgaan met adverteren, of zich nog maar even stil houden?

Voorzichtigheid is geboden. Chrysler trok een reclame terug waarin een auto door een post-apocalyptisch landschap snelt. General Motors haalde een reclame uit de lucht waarin een Cadillac een raketaanval ontwijkt. Het is afgelopen met de campagne van een Europees lingeriemerk waarin New York, inclusief Twin Towers, diende als romantisch decor. Coca Cola heeft de campagne `Life tastes good' voorlopig het zwijgen opgelegd. ,,Bedrijven zijn zich zeer bewust van de noodzaak om niet ongevoelig over te komen'', zegt een zegsvrouw van een Britse marktonderzoeksbureau.

In veel winkels in de Verenigde Staten mag de uitverkoop intussen de uitverkoop niet meer heten. Bekendmaken dat er blowout sales aan de gang zijn wordt als onbetamelijk beschouwd. In de patriottistische stemming die nu de boventoon voert is er maar één verkoopmethode die de consument roert: die waaruit vaderlandsliefde spreekt. Het verzekeringsbedrijf dat op zijn website medeleven betoonde met de nabestaanden en in één adem door zei: `We staan u graag bij met verzekerings- en hypotheekinformatie' ging echter een stap te ver. Het werd beschuldigd van opportunisme.