Huur betalen voor werk aan rijstroken

Wegenbouwers moeten bij werkzaamheden aan de zuidelijke ringweg van Groningen huur betalen voor de rijstroken waaraan ze werken. Rijkswaterstaat hoopt zo de overlast van afsluitingen door de werkzaamheden, die volgend jaar beginnen, tot een minimum te beperken. De hoogte van de huur hangt af van het tijdstip en de duur van de werkzaamheden.

Volgens D. ten Have, hoofd Rijkswaterstaat Noord-Nederland en opdrachtgever, betaalt een aannemer, als hij het drukste verkeersknooppunt een dag wil afsluiten, `miljoenen' aan huur. ,,Maar het kost niets als het werk plaatsvindt in de vijf weken van de bouwvakvakantie.'' Snel werken levert bovendien een bonus op.

Volgens Ten Have is de situatie rond Groningen anders dan bij de A10, de westelijke ringweg van Amsterdam, waar deze zomer bij groot onderhoed files uitbleven. ,,De ringweg is veel meer verweven in de bebouwing. Het afsluiten van delen ervan heeft veel grotere gevolgen.''

De prijsmaatregel is onderdeel van een experimenteel pilotproject van `innovatief aanbesteden' van infrastructurele projecten door Rijkswaterstaat. Tot nu toe schreef Rijkswaterstaat tot in het kleinste detail de eisen voor waaraan de wegenbouwers moeten voldoen, maar de aannemers vragen al jaren om meer vrijheid zoals bij de keuze van materialen.

,,Bij dit project doet een aannemer niet alleen de bouw, maar is hij ook tien jaar lang verantwoordelijk voor het onderhoud van de weg'', licht Ten Have toe. ,,Hij kan dus kiezen voor een asfaltsoort waarmee hij sneller kan werken, maar die hem later extra onderhoud kost.''

Vijf bedrijven zijn in de race voor de klus, die naast asfaltering ook het onderhoud van viaducten omvat. Deze bedrijven moeten bij de offerte een gedetailleerd verkeersplan inleveren, waarin staat hoe en wanneer er aan de weg wordt gewerkt. ,,Dat plan wordt middels een wegingsfactor vertaald tot een bijtelling in de aanneemsom'', aldus Ten Have. Verkeersoverlast wordt op die manier volgens hem een ,,hele essentiële'' factor bij de toewijzing van de opdracht.

Het ministerie van Verkeer en Waterstaat volgt het experiment op de voet en zal eventuele risico's deels afdekken.