Talent verkopen in een kijkdoos

Nieuwe trend op winkelgebied: in de talentshop, een als winkel ingericht café, bedrijfje of loods, wordt in feestelijke setting werk van aanstormende kunstenaars, modeontwerpers of meubelmakers geëxposeerd en verkocht.

Het uitgaansleven in de grote steden is de laatste tien jaar langzaam maar zeker veranderd; de voorkeur voor een gedrogeerde egotrip maakte plaats voor socializen met je vrienden in een `Meet & Greet', of op een strandfeestje bij zonsondergang, of in een bar waar je al vroeg in de avond cocktails kunt drinken terwijl een dj relaxte muziek draait.

Dezelfde ontwikkeling naar een sociale totaalbeleving vindt op het moment plaats in de winkelsector. Even een truitje kopen is soms geëvolueerd naar een Ervaring. Met vrienden lunchen terwijl de potentiële aankopen bekeken kunnen worden en live dj's die de muzak hebben vervangen, kennen we alweer enige tijd. Winkels doen bovendien steeds meer aan uitgaansgelegenheden denken. Eerst werd het nachtleven spacy vormgegeven of in jaren-zeventig-huiskamersfeer (inclusief bosbehang) omgetoverd, nu zien winkels er ook zo uit. Zo is Dept aan de Heiligeweg in Amsterdam helemaal in seventiesstijl ingericht met veel houten objecten en cactussen. Bij Mexx aan de Kalverstraat word je binnengetrokken door het opvallend frisse, lichte interieur.

Opvallende trend op winkelvlak is de talentshop. Dit is een winkel, of als winkel ingericht café, bedrijfje of loods, waar in feestelijke setting werk van bijvoorbeeld aanstormende kunstenaars, modeontwerpers of meubelmakers wordt geëxposeerd en verkocht. Een voorbeeld van zo'n plek waar talenten samenkomen is Fanclub, een communicatiebureau dat is gespecialiseerd in het op originele manier in de markt zetten van merken. Laatst vond op een zonovergoten zondag in hun kantoor aan de Amsterdamse postzegelmarkt een zomerfeestje plaats. Op straat stonden strandstoelen, binnen draaide een dj, drankjes werden geschonken in uitgeholde komkommer. Zeven studenten van de Rietveldacademie verkochten er intussen werk, dat lag uitgestald in kartonnen dozen. Een Ralph Lauren-poloshirt bijvoorbeeld, waarvan het polospelende mannetje met borduursteken was verworden tot een cowboy in de woestijn.

Bij Fanclub, waar ook films te zien zijn en modeshows, is het slechts van tijd tot tijd mogelijk te winkelen. Bij de eerder deze maand geopende talentshop Boblive kan het de hele week, behalve op maandag. Deze winkel, om de hoek van Fanclub, bevindt zich in een oude bakkerij en is geschilderd in hoogglans rozig grijs. Het plafond hangt vol met knalrode schommelhaken waaraan de steeds wisselende collecties worden opgehangen. Achter in de zaak zijn de muren van twee kamertjes boven elkaar eruit gesloopt, waardoor ze eruit zien als een kijkdoos. De bovenste kamer is hemelsblauw geschilderd, de onderste knalrood.

In Boblive is werk te zien en te koop van onder meer schilders, modeontwerpers en meubelontwerpers. Wie een nieuw kapsel wil, kan bovendien een hairdesigner inschakelen voor een metamorfose in de zaak. Alle `talenten' kunnen ook worden ingehuurd. Wie zich aangesproken voelt door de inrichting, wordt bijvoorbeeld doorverwezen naar de binnenhuisarchitect die de zaak onder handen nam. Regelmatig organiseert initiatiefnemer Michelle Polderman bovendien in Boblive feestjes met performances van zangeressen, muzikanten, multimedia-artiesten, rappers en dj's. De verkoop gaat ook dan gewoon door.

Elke twee maanden komt Boblive met een nieuwe expositie. Momenteel is er werk te zien van het mode-duo 2d'A (deux d'Amsterdam). Uit spijkerbroeken vervaardigden zij ingenieus gevormde tops met pofmouwtjes (à ƒ469). Ook ontwierpen ze shirtjes met vastgenaaide stropdas (ƒ175). Van Marjolein Huizer is de `Zit-op-je-kop' verkrijgbaar: een poef met een foto van jezelf erop gedrukt. Kunstenares Liza Witte verkoopt hier onder de naam `Design by Liza' haar piepkleine tasjes (voor ƒ59,95), precies groot genoeg voor wat geld of, zoals Witte zelf suggereert, voor een `dieetpil'. Ze maakt ook de zogeheten `Ting ting bags', versierd met bijvoorbeeld zowel een rood kruis als zo'n pil, uit gekleurd papier geknipte hertjes, berglandschapjes uit nephout, Guccilabels en lovertjes. Liza's tasjes zijn perfect om mee uit te gaan. In een uitgaansgelegenheid die in weinig verschilt van deze winkel.

Fanclub: www.fanclub.nl. Boblive, Nieuwezijds Voorburgwal 289, Amsterdam, 020-3204665, open: di-zo van 12-20u, www.boblive.nl.

Gerectificeerd

Fotograaf

De foto bij het artikel Talent verkopen in een kijkdoos (in de krant van donderdag 30 augustus, pagina 21) is niet gemaakt door Jørgen Krielen, maar door Elske Oosterbroek.