Resultaten Ahold boven verwachting

De resultaten van supermarktconcern Ahold zijn in het tweede kwartaal iets boven de verwachting van analisten uitgekomen. De nettowinst groeide van april tot juli met 26 procent tot 324 miljoen euro.

Analisten hadden gerekend op een winst tussen 300 en 323 miljoen euro. De winst per aandeel steeg 21 procent tot 0,41 euro, waarvan vijf procent te danken is aan de duurdere dollar. President C. van der Hoeven zei vanmiddag bij de presentatie van de kwartaalcijfers dat hij erg tevreden is over de ,,sterke autonome groei van acht procent''.

Ondanks de tegenvallende economie in de Verenigde Staten nam ook daar de omzet toe. Vooral het vorig jaar overgenomen US Foodservice, dat voedingsmiddelen levert aan onder meer kantines en restaurants, boekte sterke resultaten.

,,Dat bevestigt de juistheid van onze visie om in deze sector verdere groei na te streven'', aldus Van der Hoeven. Ahold ligt volgens hem op schema, ondanks de moeilijke economische omstandigheden in Latijns-Amerika, de ombouwkosten van supermarkt Grand Union en de aanloopverliezen van 25 miljoen gulden bij de internetkruidenier Peapod die onlangs door Ahold werd overgenomen.

Voor de rest van dit jaar zijn de vooruitzichten volgens Ahold ,,uitstekend''. Het bedrijf bevestigt zijn eerdere voorspelling dat de nettowinst over 2001 ,,sterk hoger'' zal zijn. Daarom heeft Ahold besloten zijn interimdividend 22 procent te verhogen naar 0,22 euro per aandeel.

In Europa steeg de omzet met 37 procent tot 5,3 miljard euro, vooral door de consolidatie van Superdiplo in Spanje en ICA Groep in Scandinavië. Alle Ahold-bedrijven in Europa behaalden hogere omzetten. De autonome omzet groeide negen procent. De omzetgroei in Nederland komt deels van de door Schuitema overgenomen A & P winkels en een toename van de omzet bij de supermarkten van C1000. Ook Albert Heijn, Etos en Gall & Gall behaalden hogere omzetten.

In Latijns-Amerika groeide de omzet met twee procent tot 1,2 miljard euro. In Azië bedroeg de omzet 97 miljoen euro, hetzelfde als vorig jaar. Thailand haalde in het tweede kwartaal een bescheiden winst.

Ook het Franse detailhandelconcern Carrefour maakte vanochtend cijfers bekend. Dit bedrijf zag zijn autonome winst het eerste halfjaar zes procent stijgen tot 320 miljoen euro (704 miljoen gulden). Om meer klanten te trekken verlaagde het bedrijf zijn winkelprijzen en trok het meer geld uit voor advertenties.