Het papier brandt, de schoorsteen rookt

Er is wat aan de hand met de aloude rookwarenwinkel. Voorheen kon je er redelijk zeker van zijn dat een besnorde wegpaffende heer op leeftijd je aan je dagelijkse portie nicotine hielp. Of anders wel een oud-voetballer. Maar met de komst van `451 graden Fahrenheit' (genoemd naar de temperatuur waarop papier vlam vat), een sigarettenwinkel in de Amsterdamse Leidsestraat, verandert veel. Roken moet tegen de stroom in weer hip worden.

Veel rokers zijn ooit begonnen omdat de sigaret in de hand wel interessant stond. Het was `cool' en je `hoorde er bij'. Maar hoewel dat op het gemiddelde Hollandse schoolplein nog steeds wel geldt, staat de sigaret daarbuiten sociaal steeds minder gedistingeerd. De sigarettenfabrikant staat voor een moeilijke taak: hoe verkoop je een product dat door een groot deel van de bevolking als steeds minder wenselijk wordt gezien en waarvoor de overheid steeds strengere reclame- en sponsorverboden bedenkt?

Een eeuwenoude manier om als weinig getapt persoon toch op feestjes te worden uitgenodigd, is aan te klitten bij mensen die wél populair zijn. Zo gaat het ook in 451 graden Fahrenheit. De zaak, die zich richt op de jonge roker, verkoopt producten die je niet in de doorsnee sigarettenwinkel zou verwachten, maar waarmee je in de gemiddelde lounge of strandclub goede sier kan maken. Zo worden er de trendy tassen van het merk Freitag verkocht. Ze zijn gemaakt van binnenbanden en gordels van vrachtauto's en kosten al gauw een paar honderd gulden. De T-shirts met Japanse karakters gaan weg voor tachtig gulden. Wie zijn afspraken optekent in zijn agenda van het merk Moleskine laat zien allang te weten dat de nog niet zo lang geleden hippe palmpilot alweer helemaal uit is. In het koelvak ligt naast de chocoladerepen sushi die je kan opeten met de designer eetstokjes die worden verkocht.

Naast alle hippe waar kent deze 21ste-eeuwse sigarettenwinkel ook de `decompression zone'. Op de bovenverdieping van de winkel draait af en toe een dj en kan de jonge al dan niet rokende stedeling dagelijks terecht voor allerhande tips over het Amsterdamse uitgaansleven. In een elektrisch ronddraaiende kaartjescarrousel worden de jongste hot spots vermeld en anders meldt de aanwezige adviseur wel waar je terecht kan voor een romantisch tafeltje voor twee of een nacht heftig stappen. Je kan er ook gewoon gaan zitten en gratis koffie halen.

De eigenaar van 451 graden Fahrenheit is een grote sigarettenproducent die een van zijn merken duidelijk aan de man probeert te brengen. Dit merk is in de gehele winkel overal en weinig subtiel aanwezig je moet toch wat als er straks geen raceteam of popfestival meer te sponsoren valt. Concurrerende merken worden wel verkocht, maar moeten het doen met de minder opzichtige plekjes in het vak. Maar of de roker uiteindelijk voor dit soort marketing gevoelig is, moet nog blijken. Die negeert, omgekeerd, al jaren veel betere argumenten aangaande zijn eigen gezondheid.

451 graden Fahrenheit, Leidsestraat 19, Amsterdam. Open 10-22u.